Verlaag je bounce rate, verhoog je positie in Google

Al langer werd in de online marketing community gesproken over het gebruik van user data (of zelfs analytics data) door Google om de rankings te bepalen. In gewone mensentaal: dat google bij het bepalen van de positie in de zoekmachine gebruik maakt van de bezoekstatistieken van de websites. Google heeft altijd aangegeven géén gebruik te maken van data in Google Analytics.

Toch leek het erop dat dit het geval was, en het zo ook logisch zijn. Een website waar alle bezoekers onmiddellijk wegclicken is toch niet zo waardevol als een site waar mensen minuten rond blijven hangen.

Wat statistische studies al langer uitwezen lijkt nu bevestigd te worden door een aantal wetenschappelijke papers die door google zijn gepubliceerd. Daarin spreekt Google over het gebruiken van user data voor het bepalen van de rankings. Niet door mee te kijken in de Analtyics accounts van gebruikers, maar door te kijken naar het gebruiksgedrag van de zoekmachine.

Concreet: google meet hoe groot de click-through-rate is in de zoekmachineresultaten (hoe vaak wordt jouw pagina getoond vs hoe vaak wordt er op geclickt) én door te kijken naar hoe vaak/snel gebruikers weer terugkeren naar google om de volgende zoekopdracht te geven of een ander resultaat te clicken.

Door de grote hoeveelheid gebruikers en zoekopdrachten ontstaat zo een beeld van de kwaliteit van de site.

En daarmee wordt een prachtige brug geslagen tussen SEO (beïnvloeden van de positie in bv Google) en conversie-optimalisatie (zorgen dat de site beter voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker). Immers, door de usability/conversie/kwaliteit van de site te vergroten wordt de hang time groter, bounce rate lager. Gebruikers (b)lijken meer tevreden over de site en het is een goede zaak dat deze sites worden gestimuleerd in de rankings. Een overwinning op de waardeloze content farms!

En dus moet elke publisher of shop owner weer de gebruikservaring en de online MARKETING centraal gaan stellen. Aan de slag mensen!

De grafiek is ook veelzeggend. Er is een correlatie tussen CTR (op organische resultaten) en bounce rate. Dat wil zoveel zeggen als dat sites die goed worden doorgeclickt in de google resultaten er ook beter in slagen om de bezoekers te bieden wat zij zoeken. En vanaf nu ook andersom dus.

Hier een interessant artikel over deze materie.

Mobile op weg naar nr1 positie social networking

De smart phone ontwikkeld zich steeds meer tot dé toegangspoort naar sociale media. Niet gek ook: wat is er nu prettiger om de dode momentjes tijdens woon-werk verkeer of wachten bij de tandarts (om maar een dwarsstraat te noemen) op te vullen met wat facebooken op het mobieltje.

Het grafiekje van emarketer (onderzoek van Google en Mobile Marketing Association) verteld het verhaal: het aantal smart phone gebruiker dat zijn phone dagelijks gebruikt om met sociale netwerken bezig te zijn zit inmiddels akelig dichtbij de dagelijkse gebruikers via PC/laptop. Verwacht maar dat de zwarte lijn de rode zal inhalen. Wat meteen onderstreept waar de grote slag op dit moment wordt uitgevochten, en hoe het komt dat Facebook zo lekker in de wedstrijd zit.

Overigens, Google doet het met haar Youtube ook niet slecht. Zie het onderstaande grafiekje dat hetzelfde verhaal verteld omtrent online video. En natuurlijk het sociale netwerk dat Google op het punt staat om te lanceren: Google +1.

Handige tool om Google Rankings te testen

Heb je er genoeg van om steeds een ‘rondje google’ te doen om te kijken hoe jouw bedrijf/website het doet in de Google rankings? (of om de stagiair er steeds mee lastig te vallen?
De Rank Checker van SEObook is een hele handige tool om dit te automatiseren. Het is een firefox plug-in waarmee je voor een lijst keywords de positie in Google kan opvragen. Makkelijk en snel een rapportage genereren en die periodiek kunnen herhalen. Een must-have voor elke online marketing. En gratis!
Check de video voor een uitleg, in 5 minuten weet je hoe het werkt! Hier kan je de Firefox plug in downloaden (eerst regisreren).

15 tips om conversie van de shoppingcart te optimaliseren

Wij ontvingen veel reacties op de post over het optimaliseren van de conversie in de winkelwagen. Hierbij een aantal interessante tips om de conversie te verbeteren. En natuurlijk allemaal een kwestie van testen wat werkt!

  1. Gebruik grote afbeeldingen voor de producten in de shoppingcart. Maak het tot een aantrekkelijk overzicht van wat de klant (bijna) gaat kopen.
  2. Maak het makkelijk om te zien wat de klant heeft gekocht (aantallen, prijzen, maten, etc) en maak een link naar de producten (new window uiteraard, we willen niet dat men nu de shopping cart verlaat).
  3. Toon de beschikbaarheid (voorraad), en maak er gebruik van als er nog maar enkele stuks op voorraad zijn.
  4. Gebruik duidelijke knoppen voor het aanpassen van de winkelwagen (verwijderen, aantallen aanpassen)
  5. Plaats een telefoonnummer/e-mail om snel op vragen en onzekerheden te kunnen reageren.
  6. Gebruik duidelijke call-t0-action. Zet er niet ‘verder’, maar ‘afrekenen’. Wees consistent door alle stappen van de winkelwagen. Maak ‘afrekenen’ prominenter dan ‘verder winkelen’.
  7. Toon de belangrijkste call-to-action altijd boven de fold (in beeld zonder scrollen).
  8. Toon zoveel mogelijk garanties op de laatste stappen van de winkelwagen, bijvoorbeeld garantiezegels, veiligheidsclaims, laagste prijsgarantie, snelheid van levering, etc.
  9. Maak de kortingscode-box minder prominent (plaat het onder de fold). Dit is vaak een stimulans om verder te gaan winkelen.
  10. Maak vroeg duidelijk hoeveel de bezorgkosten zijn.
  11. Bied een live chat aan om twijfels weg te nemen. Vaak is de aanwezigheid ervan al genoeg om de klant gerust te stellen.
  12. Maak betaalmogelijkheden prominent duidelijk (en de veiligheid ervan).
  13. Maak het mogelijk om de winkelwagen aan te passen (bijvoorbeeld een kleur of een maat) zonder de winkelwagen te verlaten.
  14. Maak de unieke voordelen van de aankoop nog eens duidelijk (‘met dit product bespaart u x% op xyz’, ‘Gegarandeerd binnen x dagen een XYZ’)
  15. Cross-sales en up-sales. Geen conversie-boost maar biedt wel kansen om het gemiddelde aankoopbedrag omhoog te brengen. Let wel op het effect op conversie. Weegt het verlies aan conversie op tegen de additionele omzet. Maak het mogelijk om de extra aankopen te doen zonder de winkelwagen te verlaten.

Grondige studie gebruik social networks


Een buitengewoon grondig en uitvoerig onderzoek naar het gebruik van social media in de USA. Een grootschalig onderzoek naar de manier waarop sociale media worden gebruikt, en welke impact dat heeft op sociale relaties van mensen.

85 pagina must read voor elke internet strateeg die u hier kan downloaden.

Dat Facebook er met kop en schouder tussenuit steekt is algemeen bekend. Maar liefst 92% van de gebruikers van sociale netwerken is gebruiker. Een snapshot van de gemiddelde Amerikaanse Facebook gebruiker…
15% Doet elke dag één of meerdere status update
22% Geeft elke dag één of meerdere keren een comment
26% geeft elke dag één of meerdere likes
10% Stuurt elke dag één of meerdere private messages

Facebookgebruikers zijn bijzonder actieve gebruikers. Nog wat mooie grafieken uit het onderzoek:

populariteit van netwerken naar leeftijdsgroep:

Intensiteit van gebruik naar sociaal netwerk:

Welk percentage van de ‘echte vrienden’ met op Facebook als vriend heeft:

Gemiddeld aantal vrienden naar categorie van herkomst (veel schoolvrienden en dus leeftijds-/sociale klassegenoeten!):

Online Marketing: Welke Facebook posts leveren het meest op?

Interessant onderzoek van Vitrue naar welk gebruik van Facebook posts het meest oplevert. Rendement wordt hier gedefinieerd in termen van aantallen likes en commers. De grafieken spreken voor zichzelf. Het meest effectief zijn image posts, gevolgd door video posts. Alleen maar tekst is de hekkensluiter. Toch opvallend dat images sterker blijken dan videos’: sneller te consumeren, zou dat het voordeel zijn?

Plaatsing in de ochtend lijkt een 2x zo groot rendement te hebben. Waarschijnlijk omdat dat het moment is waarop veel mensen ‘bijlezen’ op weg naar werk of studie. Of omdat de post dan de hele dag de tijd heeft om geclikct te worden op de news feed van gebruikers.

Datzelfde blijkt ook uit de beste dagen van de week. Daar springen dinsdag en woensdag er positief tussenuit. Omdat het echter werkdagen zijn? En we dan het meest de momenten ‘tussendoor’ gebruiken om even ons Facebook uit te checken?
Hier tref je het hele onderzoek. De moeite van het bestuderen waard!

De kracht (bereik en super ROI) van online Video advertising

Een bericht uit Emerce van 9 juni 2011 over de kracht van video advertising via Youtube. Een uitgebreide case, met resultaten, van Cadburry (chocolade) uit Engeland. Een commercial die zowel op TV als online is gebruikt. en wat blijkt? Het online bereik is spectaculair en veel hoger dan algemeen ingeschat. Het onderstaande diagram toont de audiences die bereikt zijn met enkel TV, met enkel online en waar een overlap is. Conclusie: enkel online is een veel grotere groep dan verwacht.
Dat beeld wordt spectaculairder als het wordt verbijzonderd naar de doelgroep 15-34. Dan is online zelfs het grootste bereik:
Ook opvallend is de ROI van de campagne. Die is bij online gebruik in Youtube ruim 3x zo hoog als op TV en met YouTube sponsored video’s zelfs 6x zo groot.

Kortom, in korte tijd is Youtube en online video een must geworden voor elke adverteerder in de consumentenmarkt!

Toekomst van SEO: welke factoren worden belangrijker?

SEOmoz is één van de meest gezaghebbende clubs om het gebied van kennis over SEO. Elk jaar publiceren zij een correlatie-onderzoek naar welke SEO-factoren het zwaarst wegen. Dit is een must read voor elke SEOer en Online Marketer.

Door naar de rankings van sites én de onderliggende SEO-factoren te kijken krijgen ontstaat een analyse die inzicht geeft in het gedrag van het Google logaritme. Dat is geheim en het spreekt voor zich dat kennis over dit heel belangrijk is om het SEO beleid te bepalen. En dus de positie in de zoekmachines, en dus de hoeveelheid verkeer die je ontvangt op de site zonder per-click af te hoeven rekenen.

Naast deze wiskundige aanpak worden ook altijd SEO-experts naar hun mening/verwachting voor de toekomst van SEO verwacht. Wat zullen de komende jaren de factoren zijn die belangrijker worden? En welke factoren worden minder belangrijk (zoals de metatags die ooit alles waren, en nu onbelangrijk zijn geworden)?

De grafiek spreekt het duidelijke concensus van de experts uit: wat gebruikers van jouw site lijken te vinden zal belangrijker worden bij de overweging welke sites Google bovenaan zet.

En hoe gaat Google bepalen wat gebruikers dan belangrijk vinden? Door gebruik te maken van Analytics data (bv de gegevens die gemeten wordt in de Google Analytics van de gebruikers) en de mate waarin bezoekers van de pagina direct ‘terughoppen’ naar de zoekresultaten (een bounce, soms een teken dat de site irrelevant is).

Het meest baanbrekend lijkt echter het gebruik van social in de zoekresultaten te worden. Hoeveel mensen geven een like aan een site? Hoeveel comments zijn er? We voorspelden het al eerder over in het artikel over Google+1!

En wat wordt minder belangrijk? Een domeinnaam met een exacte match het het keyword (bv. www.onlinemarketing.nl), betaalde links en de ankertekst van links. Dit zijn een aantal zaken waar de SEO-industrie om draait.

Het lijkt een goede zaak: wat bezoekers van webpagina’s vinden gebruiken om deze wél of niet te adviseren aan andere bezoekers. Er zit wat in toch? Voor de online marketeer is er werk aan de winkel. Nú de social waarde van jouw webpage opbouwen is straks de voordelen plukken (en nu al natuurlijk). Is uw social media strategie al goed uitgedacht?

Het volledige onderzoek van SEOmoz over welke factoren wel/niet, meer/minder belangrijk zijn is hier te lezen.

Nieuwe functionaliteit Facebook: Fanpages taggen in foto’s

Eén van de veelgebruikte en interessante functies in Facebook is het taggen van vrienden in foto’s. Als je in een foto wordt getagged wordt het op een hele prominente manier bij je onder de aandacht gebracht. Ook op Wall’s en News Feeds (persoonlijk overzicht en overzicht van wat er allemaal bij jouw vrienden gebeurd) worden foto’s en tags erg nadrukkelijk getoond.

Een nadeel was dat tot op heden alleen personen ge-tagged konden worden, en niet Fanpages. Een Fanpage is de Facebook-pagina van een merk, bedrijf, band, etc. En sinds kort kan dat dus ook. Een gebruiker die een foto upload kan zijn vrienden taggen, maar er ook tags aan vrienden voor de Fanpages die hij/zij heeft geliked.

Dit biedt fantastische kansen voor ‘love brands’ om nog meer publiciteit en goedkeuring te (laten) verspreiden door hun fans. De sneeuwbal gaat alleen maar nog harder rollen. En een boel gratis content voor de Fanpage. Die wordt in één klap een stuk interessanter zonder daar iets voor te hoeven doen. Wel weer een extra zorg om te kijken of alles door de beugel kan…Ook voor het houden van fotowedstrijden etc biedt dit interessante kansen. We gaan meteen onze old school fotowedstrijd van Feestkleding 365 aanpassen, die was vanwege het ontbreken van deze functie veel te ingewikkeld.

Facebooks’ nieuwe advertentiemogelijkheid: Sponsored Stories

Met een beursgang in aantocht is Facebook druk bezig met het opkrikken van hun verdienpotentieel. Facebook Adverts waren er al een tijdje (zie eerdere blogpost) maar recent heeft Facebook de Sponsored Stories geintroduceerd.

Hoe het werkt? Als één van jouw vrienden een typische Facebook actie doet (bijvoorbeeld iets Liken, Commenten, ergens Inchecken, oid) bij een de pagina van een bedrijf/merk (een fanpage) dan wordt deze actie bij de vrienden-van in de rechterkolom getoond, met het logo van de fanpage.

mmm, gebeurd dat niet al? Als een vriend dat doet dan komt dat toch sowieso in mijn News Feed, toch?
Inderdaad, en daarom is dit zo briljant gevonden! Alleen als een adverteerder bereid is te betalen voor het (her)plaatsen van deze recommendation/actie in de rechterkolom (waar normaal ook de Adverts worden getoond) worden deze ook geplaatst.

Je krijgt als adverteerder niet meer likes/comments/acties, maar geeft er wel meer zichtbaarheid aan. In de News Feed ben je immers al snel ‘weggezakt’ of komt je in een onopvallend linkje. En door te betalen blijven deze acties langer, en meer opvallend staan. En natuurlijk niet in de context van een adverteerder die zijn boodschap over het publiek ‘uitgiet’, maar gewoon een advies van een vriend dat wordt versterkt/herhaald. De mogelijkheden om te targetten wie de Sponsored Stories zien zijn vooralsnog gelijk aan Facebook Adverts, en dus uitsteken (geografie, leeftijd, interesses, ec). Afrekenen kan op basis van CPM of CPC.

En dat is hoe Facebook waarde tovert uit iets wat er al was. Briljant. Even snel de Like knop zoeken!

Conversie is de heilige graal. Maar waarom eigenlijk?

Conversie in relatie tot websites is de mate waarin bezoekers tot een gewenste actie worden gebracht. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop, een lead-formulier invullen, inschrijven voor een nieuwsbrief, verlengen van een verzekering of bijkopen van een dienst. En dat is het op zich evident dat het beter is dat 4% van de bezoekers tot de gewenste actie overgaat dan als het 2% is.

Maar waarom is dat zo? Zou een conversie van 0,5% met 10x zoveel bezoekers niet nog beter zijn? Is het dan niet beter om juist een heilige graal van verkeer te maken. What’s the fuzz with conversion?

Hieronder een aantal redenen waarom het altijd verstandig is om het optimaliseren van conversie altijd tot een speerpunt in de internetstrategie te maken. Het hoeft niet altijd een investering in Traffic vooraf te gaan. Sterker nog: er is wel een eerste investering in voldoende en representatief verkeer nodig om goed aan de slag te gaan met conversie-opitmalisatie. Maar de traffic kraan helemaal open zetten kan wel het best worden gedaan na het plukken van het laaghangende conversiefruit.

Een aantal hele goede redenen om aan conversie te werken:

  • De ROI van de website schiet direct omhoog. Een conversie van 4% ipv 2% resulteert in een 50% lagere kosten van het werven van een klant. Daar waar cost-of-getting-customer 50% van de brutto marge zijn (hogere percentages zijn zelfs niet uitzonderlijk in e-commerceland) gaat de netto marge met 25% omhoog.
  • Meer kunnen betalen voor inkomende clicks. In de meeste sectoren zijn de clickprijzen in Google adWords en andere PPC netwerken aan het stijgen. Conversieverhoging (of gemiddelde verkoop/marge per order verhogen) is dé manier om aan deze bidding wars te kunnen meedoen. (En natuurlijk zorgen voor ads met een hoge CTR).
  • De beste affiliates en mediapartners aantrekken en behouden. Affiliates en mediapartners die op revenue share werken zijn zich steeds meer bewust van de afhankelijkheid van de excellence van hun webpartners. Scoor opvallend goed op conversie en je wordt de darling van de affiliate community.
  • Conversie en hogere bestelwaarde gaan vaak hand in hand. Conversie verhoog je door beter de wensen en onzekerheden van klanten te kennen en daar op de site goed mee om te gaan. De juiste boodschappen op de juiste plaatsen, usability, etc. Marketing dus. Ga een dergelijk proces in en de kans is groot dat je niet alleen maar meer klanten uit jouw bezoekers haalt, maar dat je ook per order meer gaat verkopen.
  • Besparen op customer support. Het conversiemes snijdt aan twee kanten. Meer klanten vinden de weg naar een afgerekende winkelwagen, maar er zijn ook minder klanten met onduidelijkheden. En dus minder vragen in de customer support. En als je bedenkt dat er voor elke binnenkomende vraag er tien niet gestelde vragen zijn, dan realiseer je je het volle potentieel.
  • Tevreden klanten. De meeste bezoekers komen niet voor niets op jouw website. Ze willen echt iets. Het is ook voor hen frustrerend om niet te vinden wat ze zochten en weer een volgende site te moeten uitpluizen in de hoop het daar wel te kunnen vinden. Focus op conversie is ook focus op klanttevredenheid. Je zal zien hoe de waardering omhoog schiet, en de loyaliteit.
  • Conversie = klant leren kennen. Conversie optimalisatie is geen trucje, het is marketing. First and foremost is het het leren kennen van de beweegredenen en angsten van de klant. En dat is bij internetbedrijven vaak de Achilles-hiel: je ziet ze niet. Maar duik met overtuiging een conversie-traject in en je zal zien hoeveel je opsteekt. En hoe dit zich vertaald naar vele ideeën en verbeteringen. Niet alleen op het gebied van conversie, maar ook op bronnen van verkeer, productontwikkeling, efficiency, etc.
  • Hogere conversie, hogere volumes, hogere marges. De virtuoze cirkel van conversie en internetstrategie. Een hogere conversie zorgt voor meer marge en daarmee voor meer ruimte om te investeren in verkeer. En weer meer volume. En dan komt het moment dat het zich vertaald in inkoopvoordelen (korting omdat je meer inkoopt bij de leverancier, omdat je in de logistiek de kosten over meer orders uitsmeert, etc) en dan komt er een verdere margeverbetering. En daar gaan we weer: meer marge, meer verkeer, meer volume. Dat moet toch wel een aansprekend vergezicht zijn?

Inkomende links: waarom? heb ik die?

Dat hoog scoren in Google goed voor je site is, weet iedereen. Een top-positie op relevante keywords levert directe bezoekers op. Zonder kosten per click.
Naast on-site SEO (een website die optimaal te indexeren is door Google) is het aantal links (en de kwaliteit ervan) heel erg belangrijk.
Google ziet jou site als belangrijker als er veel sites naar jou linken. En hoe ‘google-belangrijker’ de sites die naar je linken zijn, hoe beter.
Het filmpje legt uit waarom link building (het verkrijgen van links) belangrijk is, en hoe je kan zien wie er nu al naar jou site linken. Of naar de site van een concurrent: die kan je dan vervolgens zelf gaan benaderen voor links.
Binnenkort meer posts over hoe je het best linkbuilding kan doen!

Mails naar info@, een schat aan informatie

Verkoop via internet heeft als nadeel dat je klanten niet kan zien, ruiken en voelen. Van achter de Analytics, Adwords en het sales-panel gaat de aandacht als snel naar de grote getallen in plaats van naar de individuele klant en wat hem/haar beweegt. Klanten blijven onzichtbaar voor je als marketeer…

Maar is dat wel zo? Ga eens een ochtendje achter de inbox van de customer support/info@ zitten.
Welke vragen komen binnen?
Wat missen consumenten blijkbaar op de website?
Waar zitten ze mee vlak voordat ze de aankoop doen?
En…wat is dan het antwoord van jouw support-team?

Het zullen de best besteedde uren van jouw week worden, ik verzeker het je. Leg de inkomende vragen en de antwoorden eens naast jouw sales-systeem. Wanneer gingen klanten wel/niet tot aankoop over? Wat werkte wel, en wat werkte niet.

Het zal je een boel informatie en actie-punten opleveren waar je direct wat mee kunt: informatie die op de website moet (of in andere klant-contactfasen), processen die beter kunnen aansluiten op het koopgedrag, producten en diensten die je nog niet biedt en waar vraag naar is, etc.

Maar vooral heel veel kansen om de customer-support te verbeteren en te trainen. Om binnenkomende mails te behandelen als een vraag van een echte klant in plaats van als een stukje tekst dat vraagt om een stukje tekst als response. Bespreek eens een paar mails met het support team en je zal zien hoe je vorderingen maakt in conversie en retentie. En het is ook nog eens ontzettend leuk en praktisch!

Optimaliseren formulier = 50% meer conversie!

Een wow-moment uit de praktijk van Compass Online Marketing. Een opdrachtgever van Compass uit de de complexe, persoonlijke dienstverlening heeft veel informatie nodig van een geïnteresseerde klant om tot een voorstel/verkoopgesprek/advies te kunnen komen. Ook nog eens een dienst waar veel potentiële klanten vooraf geen ervaring mee hebben en die hoge psychologische drempels kent. Erg gemakkelijk om als het je te moeilijk wordt het even uit te stellen.

Een redelijk goede website die de belangstelling van potentiële klanten prikkelt werd gevolgd door een ontzettend lang, groot, complex, lelijk en ingewikkeld formulier. De eerste blik op het formulier riep een reactie op van ‘pffffff, moet ik dát allemaal invullen…dat ga ik maar eens doen als ik tijd heb…en alle informatie bij elkaar heb gezocht’. En click-weg was de klant. Van de 100 potentiële klanten die een koopintentie afgaven door het formulier te openen, clickten maar liefst 66% het dicht zonder het in te vullen.

Veel van de informatie bleek essentieel om inhoudelijk de klant op te volgen. Er konden maar enkele velden geschrapt worden, en een beperkt aantal kon van verplicht-veld naar niet-verplicht worden gemaakt. Maar het formulier is sterk verbeterd en vereenvoudigd door o.a. niet alleen in de hoogte te werken maar in 2 kolommen te werken (alles past nu in 1x in beeld, door een aantal onderdelen van het formulier te voorzien van kaders met kopjes in gewone mensentaal (en geformuleerd vanuit het klantperspectief), een flexibeler omgaan met de invulsyntax en de manier waarop invulfouten worden teruggekoppeld aan de klant, een betere Call-to-Action en een prominente manier om contact op te nemen met de klantenservice.

Een aantal eenvoudige ingrepen die vooral door met een team van marketeers, vormgevers en programmeurs aan tafel te zetten met een boel koffie en common sense tot stand kwamen. Geen maandenlang budgetvretend proces, maar kort, leuk en effectief.

Effectief? Jazeker, na deze eerste verbeteringsslag wordt het formulier door 50% meer mensen ingevuld! Stel je de impact op de business voor!

En er zullen verdere stappen gezet worden om het resultaat nog verder op te voeren. Wij onderzoeken momenteel een aantal best practices op het gebied van formdesign-for-conversion om nóg meer uit het websiteverkeer van deze (en andere) opdrachtgevers te halen. We houden u op de hoogte via dit blog!

Dit project betreft werk voor een opdrachtgever die hiermee een voorsprong opbouwt ten opzichte van zijn concurrenten, dus we kunnen het artikel helaas niet illustreren met plaatjes of het concrete voorbeeld.

Video-classic: Porter’s 5 forces model over concurrentie en winstgevendheid in bedrijfstakken

Sommige modellen zijn net zo relevant in de click-onomy als destijds in de brick-onomy. En misschien is het 5-forces model over de relatie tussen concurrentie en winstgevendheid in bedrijfstakken alleen maar relevanter geworden in het internet-tijdperk. Er is immers in heel veel bedrijfstakken een grote ‘shift in power’ ontstaan tussen leverancier en afnemers, er zijn vele nieuwe toetreders opgestaan en in veel (online) markten zijn toetredingsbarrières geheel weggeslagen of gigantisch geworden.
Neem 15 minuten om te luisteren naar de maestro himself, het zal je inspireren in jouw denken over jouw (internet) strategie. Meesterlijk artikel (betaald) te downloaden bij Harvard Business Review.

Tijdbalk LinkedIn: functionaliteit, ledenaantallen, omzet en investeringen. Van idee naar ipo…

Fantastische infographic van Mashable die de geschiedenis en ontwikkeling van LinkedIn neerzet. Natuurlijk -gezien de overweldigende beursgang van gisteren- informatie over de Venture Capitalists, aandeelhouders en investeringsmaatschappijen. Maar het eerste deel van de infographic is vanuit het perspectief van internetstrategie erg interessant. Hoe hebben functionaliteit, ledenaantallen en inkomsten zich ontwikkeld?

Case: 25% meer klanten door e-mail activatiestrategie

Een interessante case uit de adviespraktijk van Compass Online Marketing. Een opdrachtgever in de 100% online dienstverlening had te maken met een groot percentage bezoekers die zich wel registreerden als klant, maar die uiteindelijk geen gebruik gingen maken van betaalde diensten. En dat terwijl registreren voor het gratis gebruiken van de diensten helemaal niet nodig was. Wonderlijk: waarom nemen die klanten de moeite om zich te registreren maar haken ze daarna af?

In een sector waar het inkopen van verkeer erg duur is, is het erg vervelend om te zien dat je een klant wel kan overtuigen om al die moeite te nemen om zich te registreren, maar uiteindelijk niet tot aankoop overgaat. Waarom haakte die klant dan uiteindelijk toch af? De daaropvolgende analyse en verbetering bracht ons niet veel verder.

Totdat we het van de andere kant zijn gaan bekijken: de klant heeft al zo veel moeite genomen. Dit is een very hot prospect die we moeten koesteren. Daarop hebben we een activatie-strategie ontwikkeld en geïmplementeerd.

Klanten die zich registreren, maar geen betaalde diensten afnemen krijgen de dag na hun registratie een mail. Als zij zich dan nog niet betalende klant zijn geworden krijgen ze na 3 dagen nog een mail, en indien nodig na 7 dagen nog één.

Het vinden van de optimale formule was een kwestie van ideeën uitproberen en in de analytics kijken wat het beste resultaat geeft. Zo ook voor de strekking van de e-mails. Hier hebben we steeds door middel van split-testing twee verschillende berichten uitgeprobeerd. ‘Even klantnummers’ kregen het ene bericht ‘on-even klantnummers’ het andere en de conversie werd vergeleken. Zo is ook te werk gegaan om te testen welke boodschappen het beste werkten.

De resultaten waren spectaculair. Uiteindelijk werden van alle nieuwe, betalende klanten bereikt door de activatie-strategie. Bij dezelfde investering in verkeer had deze opdrachtgever maar liefst 25% meer klanten.

En dat met een 100% geautomatiseerd proces waar niemand ook maar iets aan hoefde te doen. De activatie-strategie is tegenwoordig de bron met het grootste aandeel in nieuwe klanten binnen de hele internetstrategie!

Ook was het uitproberen van verschillende strategieën voor de timing, boodschap en copy van de mails een buitengewoon leerzame ervaring. Bij de eerste versies kwam zo’n 10% van de klanten uit de activatie-strategie. Na vier rondes van analyse-verbetering maar liefst 20%! Allemaal klanten die voorheen voorgoed verloren gingen en nu ‘gratis’ binnengehaald werden.

Verder  trokken wij de volgende lessen:

  • Volg klanten die een fout maken in de koopcyclus of waarbij iets technisch niet goed verloopt binnen een kwartier op met een mail met een hele specifieke instructie en breng de mogelijkheid onder de aandacht om per mail/telefoon hulp te krijgen.
  • Stuur klanten die zich registreren maar niet tot aankoop overgaan de volgende dag een mail waarin je aangeeft dat dat je opgevallen is en dat je graag bereid bent om te helpen. Een service-gerichte mail bleek veel beter te werken dan een verkoopgerichte mail (je weet niet wat je mist!). Daarbij kregen we ook de feedback dat klanten die twijfelden aan de betrouwbaarheid van de organisatie (is dit wel een echt bedrijf?) hierdoor een bevestiging kregen met een betrouwbaar bedrijf te maken te hebben en dan wél tot storten overgingen. De toon van de best werkende mails was erg persoonlijk.
  • Na drie en zeven dagen werkt een meer verkoopgerichte mail het best: een extra bonus of korting, een mogelijkheid om risicoloos te kopen, etc.
  • Hou er wel rekening mee dat de klantwaarde van de klanten die op deze manier lager is dan klanten die helemaal autonoom binnenkomen. Dit zijn klanten die twijfelden en vervolgens overtuigd zijn, en die haken ook weer het snelst af. De life-time-value van de actief geactiveerde klanten was steeds 40% – 50% lager dan klanten die zelfstandig de sales-cycle afrondden.

Kortom: een goudmijn als het gaat om het verhogen van conversie en de winstgevendheid van uw internetstrategie. Bij dezelfde investering in traffic gingen hier de kosten per klant met 20% omlaag. De investering was nihil, een ROI die zijn weerga niet kent. Een activatie-strategie is naar onze mening onderdeel van elke online marketing strategie! En het zijn bovendien erg leuke projecten die je veel inzicht geven in het koopgedrag van de klant. We helpen u er graag bij, misschien middels een workshop ‘conversie door activatie’?

Crazy Egg: hoe bewegen mensen zich op jouw website?

NetScoop #18 – Website Dressing from NetScoop on Vimeo.

Analytics is een goede tool om het surf-gedrag van jouw bezoekers te analyseren, maar het zegt niet alles over waar de aandacht van de bezoeker op de website naar uitgaat. Crazy Egg (vreemde naam, maar wel een baanbrekende tool) is een prachtige tool om te zien waar de aandacht van bezoekers op de website naar uitgaat. Bekijk de demo op de bijgaande video eens (vanaf 4:40).
Het levert prachtige plaatjes op (zogenaamde ‘heat maps’) die je tonen welke elementen op de websites de aandacht krijgen. En natuurlijk kan je dat naast jouw intentie als online marketer leggen. Is jouw call-to-action wel voldoende opvallend? Is er niet te veel afleiding van andere elementen (die minder belangrijk zijn)? Welke plekken op de website zijn ‘hot spots’ (goede plek voor buttons met belangrijke elementen of CTAs). Het is geen gratis tool, maar wel erg makkelijk te installeren en te gebruiken. Check de video eens en neem vooral contact op als je er eens mee wil experimenteren. Het is een mooi instrument voor optimalisatie van conversie.

Een voorbeeld van een heatmap:

Groupon krijg Facebook en Google als concurrenten erbij

Groupon was al een spannende ontwikkeling op het gebied van online marketing en social shopping, maar het lijkt erop dat 2011 nog flink wat vuurwerk gaat opleveren. De penetratie van Groupon gaat hard (in NL al in de buurt van de 10%) maar nu komen er twee partijen bij die een gigantische gebruikersdatabase hebben.

Facebook Deals komt onze kant op, waarbij de sociale component (‘kijk wat ik vandaag heb gekocht’) natuurlijk een grote rol speelt. Goolge Offers is in de US al gestart op een aantal locaties en gaat ook voor het nodige vuurwerk zorgen. De tabel zet op een rijtje hoe de drie programma’s (naar verwachting) in elkaar steken. Ga klaar zitten voor de spetterende voorstelling en vooral…maak er flink gebruik van als online consument en als online marketeer!

Hoe voorkom je afbreken van het koopproces?

Kijk eens goed naar de conversie in jouw funnel. Waarschijnlijk ontdek je -net als de meeste webshops- dat een verrassend hoog percentage de aankoop in de winkelwagen afbreekt. Forrester research heeft onderzocht wat de belangrijkste redenen zijn om de aankoop niet tot een einde te brengen.

Dit is de top 4, en wat je er aan kan doen om de conversie te verbeteren.

  1. Verzenkosten zijn te hoog. Maak zo duidelijk en zo vroeg mogelijk duidelijk wat de verzenkosten zijn. Als je gratis verzendkosten biedt (bijvoorbeeld vanaf een bepaald bedrag) maak het dan heel erg duidelijk en wervend.
  2. Klant was nog niet klaar om echt tot aankoop over te gaan. Creëer urgentie bij de aankoop. Wat is het voordeel als je het nu koopt (bv. bij een virusscanner: jouw PC kan vandaag al 50% sneller zijn!). Maak duidelijk dat er een gerede kans is op uitverkocht raken, of geef ‘limited time’ offers.
  3. Klant wil nog prijzen vergelijken met andere websites. Maak duidelijk hoe scherp jouw prijs/aanbieding is.  Maak de ‘kortingscode box’ minder prominent. dit is vaak een stimulans om verder te gaan shoppen voor kortingen (of om een kortingscode te gaan zoeken).
  4. Prijs hoger dan wat men wilde betalen. Biedt mogelijkheden om gespreid te betalen. Biedt mogelijkheden om de winkelwagen te bewaren om er later op terug te komen.
  5. Wilde alleen maar kijken, en later kopen. Biedt de mogelijkheid actief aan, en probeer er een duidelijk voordeel aan te koppelen om (op zijn minst) een e-mailadres achter te laten. Gebruik dit om de klant op te volgen met gerichte aanbiedingen.

SEO vs SEA: wie wint?

Leuke graphic die goed illustreert wat de sterkten zijn van SEO (de inspanning om hoog in Google te komen) en SEA (betaalde clicks).

De kosten per click voor PPC zijn in deze grafiek over de tijd gelijk. In werkelijkheid -bij een goed gemanagede campagne- gaan de kosten per click en conversie in de loop van de tijd wel iets naar beneden. Daar staat tegenover dat de clickprijzen door te toenemende concurrentie in de afgelopen jaren overall zijn toegenomen.

Bij SEO ligt dat anders. Een grotere, niet-variabele investering vooraf die zich in de loop van de tijd moet bewijzen. Daarmee is die investering onzeker. Sommige SEO-inspanningen (met name de halfbakken inspanningen) bereiken uiteindelijk nooit bevredigende resultaten en verdienen zich niet terug. Maar daar waar ze zich terugverdienen wordt de initiele investering (en de beperktere ‘onderhoudsinvestering) over te tijd terugverdiend. Naarmate de tijd vordert gaan de kosten per conversie dus omlaag.

En iets wat de grafiek niet meeneemt. De investering in SEA is een uitstekend uitgangspunt voor een gerichte SEO campagne. Happy hunting!

Hoe hoog moet je in Google komen?

Een vraag die ons vaak gesteld wordt: ‘ik sta op plek 5 in Google voor belangrijk keyword X: is het wel de moeite waard om te investeren om hoger te komen?

Eén blik op de graphic geeft het antwoord. Het toont wel percentage van de clicks naar welke positie in Google gaat (voor resultaten waar alleen maar sites worden getoond en geen advertenties, plaatjes/videos/etc). Heel opvallend hoe het aantal clicks snel afneemt. De top 1 is degene die echt de bulk van de cliks krijgt. Wat ook opvalt is dat qua tijdsbesteding op de site de top 2 positie wel bijna even veel rendeert als de top1.

Conclusie: SEO is vooral nuttig op die Keywords waar je denkt een top1-2 positie te kunnen behalen.

Hoe ga je als fysieke retailer om met (mobiel) internet?

Mooi verhaal van Jack Abraham (eBay en Milo) tijdens het where2.0 congres in de VS. Een inspirerend en verhelderend verhaal over internet en retail.

Over de bedreigingen van internet en mobiel internet voor gewone retail, maar ook voor hoe je internet en mobiel internet kan gebruiken om verkeer op een fysieke winkel kan vergroten.

Maar ook (en daar zit de grootste trend) in cross channel retailing; hoe consumenten internet én fysieke retail gebruiken in bij hun aankoop en aankoopbeslissingen. Denk aan research doen op internet en de aankoop in de winkel. Of juist de winkel gebruiken als showroom en via internet bestellen. Of Groupon/etc: via internet een coupon kopen om goedkoper in fysieke retail te kunnen kopen.

Een must voor elke traditionele retailer die zich op zijn toekomst bezint.

Remarketing als instrument om conversie te vergroten

Leuk, kort filmpje dat uitlegt hoe re-marketing werkt. Wat is remarketing?

Bij remarketing draait het om tekstadvertenties (Google Adwords biedt hier een oplossing voor) of banner-ads die je alleen maar toont aan mensen die op jouw website zijn geweest, maar NIET zijn geconverteerd (bijvoorbeeld in een aankoop). De banners worden dus getoond in Google of op de websites van anderen (bijv. een online krant). De centrale gedachte hierbij is dat je deze personen (die bijvoorbeeld twijfelden in de aankoopbeslissing) makkelijker kan converteren dan klanten met wie je nog geen contact hebt gehad.

En natuurlijk kan je deze klanten een gerichte boodschap sturen. Ze kennen jouw site immers als. Misschien een klant die over de prijs twijfelde confronteren met een Ad met een korting? Iemand die aan het rondkijken is voor een leuk moederdag cadeau de dagen erna jouw aanbod onder de aandacht blijven brengen? Remarketing!

Wehkamp brengt dit op een interessante manier in de praktijk. Een keer een winkelwagen gevuld met leuke Bob de Bouwer kleertjes voor jouw kinderen, maar niet afgerekend. De daaropvolgende week zie je een banner met ‘jouw producten’ op sites als tvgids.nl.

De mogelijkheden om de boodschap en de vertoningen op jouw marketingbehoeften af te stemmen zijn groot. Beslist iets om mee te experimenteren en te kijken welke ROI je kan halen. Uit de blogpost van vorige week over de cumulatieve conversie bij meerdere banner-vertoningen bleek al dat dit nuttig was. En re-marketing biedt je de kans om heel gericht te adverteren op de groep ‘wel geweest, niet gekocht’.

Kansen van adverteren met Facebook Adverts

We hebben veel reacties ontvangen op de blogpost van vorige week over adverteren op LinkedIn. Vooral van online ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe kanalen om traffic te genereren buiten het altijd aanwezige Google Adwords.

En terecht, eCommerce optimaliseren is een kwestie van testen testen testen en dan moet je ook kijken of nieuwe kanalen je een betere waarde/conversie-per-click kunnen opleveren.

Het advertentieprogramma van Facebook heet Facebook Adverts en lijkt een beetje op Adwords. Een kleine advertentie met een logo en een link erbij. In vergelijking met Google Adwords heb je wel veel meer ruimte (tekst tot 135 karakters ongeveer het dubbele van Adwords) om mee te spelen en kan je er ook nog eens een plaatje bij plaatsen. Dat kan een logo zijn, maar natuurlijk ook een visual die de CTR steunt (ACTIE! KORTING!).

Facebook Adverts worden in de rechterkolom op Facebook getoond (bijvoorbeeld naast iemand zijn profiel of Wall) en worden (in tegenstelling tot LinkedIn) wel boven the Fold getoond. Een duidelijk pluspunt. Daarnaast kan iemand de Advert direct ‘like-en’ wat een laagdrempelige manier van feedback en binding genereren is.

Voor wat betreft het genereren van actie heb je bij Facebook twee keuzen:

  1. Traffic laten uitkomen op een Facebook Page, bijvoorbeeld de pagina van jouw merk/product en bedrijf. Daar kan je dan vervolgens een boodschap tonen/visuals tonen, of verdere actie proberen te genereren (Facebook app downloaden, website bezoeken, like genereren, etc.)
  2. Traffic sturen naar jouw website. De werking is dan vergelijkbaar met Adwords. Je koopt clicks naar jouw homepage of een bepaalde Landing Page op jouw webite.

Je kan ontzettend goed segmenteren welke Facebook gebruikers je wil targetten:

  • Leeftijd, leeftijdsgroepen en geslacht
  • Relationship: single, in relationship, etc.
  • Opleidingsniveau
  • Waar iemand werkt.
  • Talen
  • Likes and interests. Dit is heel bijzonder, je kan zo veel keywords intoetsen als je wil met betrekking tot belangstellingen. Als deze overeenkomen met de zaken die iemand heeft ingevoerd in zijn profiel…match.
  • Ook kan je kiezen over je de ad wil tonen aan mensen die fan zijn (vrienden van een Facebook page), of juist niet.
  • Targetten van gebruikers die juist vriend/fan zijn van andere pagina’s (dan de jouwe). bijvoorbeeld van de concurrent.
  • Targetten van de vrienden van vrienden (dus alleen de peer-group) van de mensen die dichtbij je staan.

Je hoeft natuurlijk niet elke verfijning te gebruiken. Bij elke stap/verfijning in de targetting die je zet zie je het aantal gebruikers dat jouw ad potentieel onder ogen gaat zien. Heel chique. Dit is overigens ook een hele aardige manier om wat marktonderzoek te doen naar de belangstelling voor bepaalde thema’s in de Facebook community. Bijv: hoe ontwikkeld de belangstelling voor Android zich t.o.v. iOS/iPhone/iPad?

Het name de laatste drie bullets geven een ongelooflijke keur aan mogelijkheden om heel nauwkeurig de marketingdoelstellingen van jouw organisatie uit te voeren: bij bestaande klanten een boodschap om de share of wallet te vergroten, bij de vrienden van jouw concurrent een scherpe aanbieding om een keer trial voor elkaar te krijgen, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos en heel krachtig.

En natuurlijk kan je instellen of het het liefst op basis van CPC of CPM. De tarieven zijn redelijk. De click through rate bleek in onze case erg afhankelijk van het feit of je doorlinkte naar een Facebook pagina (redelijk hoge CTR) of je bezoekers naar een externe pagina wilde (niet al te best), maar we hebben nog niet heel erg veel getest. Zeker de moeite waar om meer tijd en geld in te steken.

De rapportages en ad-management mogelijkheden zijn uitstekend (zouden ze hier mensen van Google voor hebben weggekaapt?) en geven je veel in handen om te optimaliseren. En vooral, de mogelijkheden om te targetten zijn duizelingwekkend. In een aantal opzichten beter dan die van Google, daar weet je immers van de gebruiker niet veel meer dan waar hij op dat moment naar zocht. Bij Facebook target je op demographics, belangstelling en relatie ten opzichte van jouw brand en die van concurrenten.

Jonge moeders bereik je via mobile advertising

Hoe bereik je jonge moeders? Altijd druk, maar o zo belangrijk bij veel aankoopbeslissingen. In de VS hebben 6 van de 10 moeders een smart phone, van alle internetgebruikers is dan 5 uit 10. Daarnaas zijn moeders met een smart phone er erg druk mee in de weer. Zij zijn 6.1 uur/dag met het apparaat bezig, terwijl moeders met een gewone phone 2.5 uur ermee in de weer zijn.

Wat ze ermee doen? Vooral veel games en met sociale netwerken bezig zijn. Vele meer dan de algehele populatie dat doet. En de boodschap die bij deze groep werkt? Coupons (kortingen) en locale acties/aanbiedingen. Dus wil je moeders bereiken: ingame advertising en adverteren op sociale netwerken en dan wel met keiharde deals en aanbiedingen.

Adverteren op LinkedIn Ads, eerste ervaringen en gouden tip

Wist u dat LinkedIn nu ook een pay-per-click advertentie programma heeft? Het heet LinkedIn Ads. Op zich een goede propositie voor business-to-business marketing; een platform dat een professionele gebruikersgroep biedt die ook nog eens in een zakelijke context bezig zijn. Dat vraag natuurlijk om getest te worden. We hebben zelf maar eens de proef op de som genomen met een advertentie voor Compass Online Marketing.

Het systeem is nog erg nieuw en nog niet helemaal klaar voor de Europese/Nederlandse markt. Zo worden op dit moment alleen nog maar advertenties in het Engels geaccepteerd. Dus ook een advertentie die je 100% voor de Nederlandse markt wil inzetten…moet in het Engels. Het gaat hierbij vooral mis bij het acceptatie-proces van de advertentie. Blijkbaar zit er alleen maar een Engelstalig team dat moet controleren of de advertenties wel/niet door de beugel kunnen.

Op zich erg jammer want één van de sterkten van het systeem is dat het zich erg goed laat targetten. Je kan vrij goed bepalen bij wie je de advertentie onder ogen kan brengen:

  • In welke landen en ‘provincies’ (bv. Utrecht area)
  • Bij welke specifieke bedrijven of groepen bedrijven (wow, mooie manier om direct na jouw offerte bij een prospect iedereen binnen dat bedrijf te overtuigen hoe alomtegenwoordig je bent))
  • Welke leeftijdsgroepen
  • Job titles
  • Lidmaatschap van LinkedIn groepen: een uiting van de belangstelling van de prospect en dus goed. En, veel concurrerende ondernemingen zullen een LinkedIn groep hebben, handig als je hun klanten op de korrel hebt…
  • Geslacht en leeftijd

LinkedIn berekent op basis van jouw criteria keurig hoe groot de doelgroep is die je overhoudt. De advertenties zijn korte advertenties in Google Adwordsstijl. Daarbij kan je een link aanbrengen naar een externe website of naar een LinkedInprofiel (persoon, bedrijf of product/dienst). Mooi.

Afrekenen kan op basis van CPM (1.000 impressies) of per click. De voorgestelde minimumprijzen zijn fors (CPC 3,50 CPM 2,50) maar wel in lijn met Google AdWords voor de gebruikte keywords.

De grootste teleurstelling is de conversie. Die is hopeloos. We hebben zowel op CPC als op CPM getest en de gemiddelde CTR (click-through-rate) zit op de 0.009% (1 click op 11.000 impressies). Voor deze advertentie scoren wij op Google ongeveer 2.5%. (1 click op 40 impressies). 275x slechter dus…

Waarom is de conversie zo laag? Advertenties in de Engelse taal (de campagne was gericht op Nederland) helpen natuurlijk niet. Maar de plek waarop de advertenties worden getoond (ergens in de smalle rechterkolom ver onder de fold) is natuurlijk ook een CTR-killer. En daarbij, dit is geen search-advertising. De advertenties worden niet getoond n.a.v. een zoekactie maar altijd in de marge van wat de bezoeker op LinkedIn aan het doen is. En ver uit beeld.

Wellicht dat het zich in de komende tijd zal ontwikkelen. Ze zullen op de LinkedIn HQ er vast druk mee zijn om het prospectus van de aankomende beursgang er wat mee op te kunnen vrolijken.

Is de conclusie dat dit dan geen bruikbaar middel is in een B2B online marketing mix?
Nee, integendeel.
Hier komt de gouden tip: Stel de campagne in op CPC en je krijgt een hele boel impressies van jouw logo en bedrijfsnaam voor een appel en een ei…Er is nog niet zo veel aanbod aan adverteerders dat jouw advertentie er af zal vallen.

Wat is de optimale frequentie van bannervertoningen?

Een onderzoek van Mediaminds dat alweer een paar maanden oud is, maar wel erg interessant en nuttig. De onderzochte vraag is: ‘wat is de impact op conversie van meerdere banner-exposures?’.

De grafiek (en tabel) toont hoeveel procent van de conversies tot stand is gekomen bij minstens X keer de banner gezien te hebben. 41% van de vertongingen bij de onderzochte e-retailers kwam tot stand met 1 vertoning van de banner. Als er een frequency cap op de vertoningen had gezeten van 1 had deze retailer dus 60% van het potentieel aantal conversies gescoord.

Met een frequency cap van 5 worden 80% van het aantal conversies gescoord en zo verder. Wat het optimale aantal vertoningen is, is natuurlijk afhankelijk van de kosten per vertoning in relatie tot de marge die per conversie wordt gescoord (en liefst in relatie met de life-time value of a customer). Direct toe te passen voor elke eretailer (of lead-vanger) die kosten en opbrengsten van online marketing wil optimaliseren.

Display Advertising als turbo-boost op SEO/SEA

SEO (hoog in de Google rankings komen) en SEA (bijvoorbeeld Google Adwords) zijn behoorlijk ingeburgerd aan het raken. De meeste organisaties voor wie de hoeveelheid/kwaliteit van verkeer op de website van strategisch belang is hebben hier mee geexperimeerd of zijn er -meer of minder professioneel- mee aan het werk.

Het aantal organisaties die (goed) met Display Advertising (banners in de volksmond) bezig zijn is een stuk lager. Voor een deel laat dit zich verklaren doordat de effectiviteit van internetverkeer door velen (en niet altijd onterecht) wordt gemeten naar concrete business: aantal leads, aantal verkopen, omzet per click vs kosten per click, etc.Daar scoren investeringen in SEO en SEA doorgaans hoger dan investeringen in Display Advertising/bannering.

Het sterke punt van Display is uiteraard dat het zich beter leent voor het bouwen aan naamsbekendheid, -herkenning en merkvoorkeur. Of voor het communiceren van nieuwe of bijzondere producten, features, producten waarbij emotionele factoren een belangrijk onderdeel van het koopgedrag zijn, etc.

Maar een studie van iPorspect en ComScore benadrukt de kracht van Display (zie diagram), vooral in combinatie met Paid Search (SEA/PPC/etc) en Organic Search (‘SEO’). In dit onderzoek ging het om de effecten op naamsbekendheid (brand recall) van SEO, SEA en Display.

De middelen zijn bij een test-groep en een controlegroep zowel als losse middelen gebruikt, als tegelijkertijd/in samenwerking. Wat vooral opvalt is dat als de verschillende middelen afzonderlijk van elkaar worden gebruikt, of in de combinatie SEO-SEA er steeds een ‘unaided brand recall’ is van rond de 20%. Zodra Display in de mix wordt gegooid (dus SEA + Display, SEO + Display of alles tegelijk) gaat de recall naar de 40%. Ook opvallend is dat er niet heel veel extra toegevoegde waarde is als men alles tegelijk gebruikt (SEO/SEA/Display). Het meest efficient lijkt de combinatie Display + SEO of SEA.

Mond-tot-mond op internet: do’s and don’ts


Interessant onderzoek van Buzzer (bureau gespecialiseerd in mond-tot-mond marketing). Het staafdiagram spreekt voor zichzelf: Likes en Tweets zijn leuk, maar kunnen qua overtuigingskracht niet op tegen inhoudelijke reviews.

En logisch ook, als een consument tijd gaat besteden aan het grondiger onderzoeken van een koopbeslissing is hi/zij naar meer op zoek naar een collectie ‘thumbs up’ van mede-consumenten: maar wát vonden ze er nu zo goed aan? Is dat wat ík zoek? En daar zijn uiteindelijk alleen maar inhoudelijke reviews en gebruikservaringen écht nuttig voor.

Opvallend is ook dat zo’n 80% van de respondenten soms vraagtekens plaatst bij de reviews die zij op websites zien staan: ‘daar zijn vast mensen voor betaald’ of ‘dat wordt vast gemanipuleerd’.  Het is interessant te zien hoe dat zich vertaald naar de factoren die de geloofwaardigheid van reviews voor de website bezoeker bepalen. Samengevat: een evenwichtig beeld. Te grote en eenzijdige hosanna-verhalen worden gewantrouwd.  Wat een bezoeker vooral wil zien is een écht verhaal van iemand die het product écht heeft gebruikt. En een evenwichtige review met sterke en zwakke punten van het product, anders is niet geloofwaardig.

Het lijkt me belangrijke les om te trekken. En dan niet alleen in relatie met word-of-mouth, maar ook voor het schrijven van teksten voor de eigen website. Ook daar zal een evenwichtig verhaal meer overtuigen (informeren) dan een ronkende verkooptekst….

5 logische stappen naar een hogere conversie

Conversie is het El Dorado van dit moment. Iedereen heeft het erover; maar hoe pak je het nou concreet aan? Hoe zorg je nu voor meer resultaat uit bezoekers?

Een vraag die steeds belangrijker wordt omdat het genereren van verkeer steeds kostbaarder wordt. De clickprijzen op AdWords en andere PPC-netwerken nemen toe het hét competitieve voordeel van een webshop komt dan steeds meer bij een hogere conversie te liggen. Daarmee kan je immers mee in het proces van opbieden.

En natuurlijk kan je het resultaat van jouw webshop een boost geven door tijdelijk meer in verkeer te investeren, maar de enige manier om op termijn winstgevend te zijn is door te werken aan conversie. Dat is overigens ook de investering die een blijven effect oplevert en die je toe zal staan om de traffic-kraan eens goed open te draaien.

De eerste stap is het definieeren van het e-commerce doel (of doelen) van jouw internetstrategie. Is dat meer verkopen genereren? Of meer registraties voor een nieuwsbrief? Of het genereren van leads? Wat past het best bij jouw organsitie. En dát vertalen naar duidelijke en meetbare conversiedoelen.

Vervolgens heb je 5 riemen om mee te roeien. En die zal je allemaal ter hand moeten nemen. In de komende weken zullen we elk van deze instrumenten verder uitwerken middels blogposts.

  1. Customer Insight. Ken je klant en verdiep je met name in zijn koopgedrag. Wat wil hij? Wat overtuigd hem om NU actie te nemen? Wat doet hem twijfelen? Onthou dat conversie niet op de website gebeurd, maar in het hoofd van de bezoekers. Pas het verkoopproces aan het koopgedrag en klantbehoeften aan.
  2. Usability. Conversie verbeteren is voor een groot deel het wegnemen van alle hindernissen en onduidelijkheden. Dit zijn de struikelblokken in het koopproces en door ze systematisch één-voor-één weg te nemen zal je de conversie zien stijgen.
  3. Momentum creëren. Als je de klant in beweging hebt, doe dan niets meer wat het momentum kan onderbreken. Breng deal tot een succesvol einde. Hier kan het aanlokkelijk zijn om te proberen zo veel mogelijk cross-selling en up-selling te doen. Toch zal je er in veel gevallen goed aan doen om je in te houden. Zorg er maar eerst voor dat je een deal hebt, en ga later proberen bij te verkopen. Met in ieder geval heel goed of de extra marge die je haalt opweegt tegen een verlies aan conversie.
  4. Vertrouwen en geloofwaardigheid. Dit begint op de homepage en wordt in elke stap van het proces gevoed, of afgebroken. Ook hier geldt ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Wat kan je doen om het vertrouwen te creëren/bevestigen? Wat moet je weghalen/nalaten om het niet tegen te werken? Elk kwaliteitszegel, statement over kwaliteit, etc. dat je geloofwaardig kan brengen kan je hier helpen.
  5. Meten en testen. Conversie is een kwestie van testen testen testen. Analyseer op basis van jouw Analytics data in welke stappen van het koopproces de grootste winsten te halen zijn. Verplaats je in de klant en bedenk vanuit daar mogelijke verbeteringen. En dan is het de beurt aan a/b-testen. Maak twee varianten van de productpagina, test een week met afreken-pagina 1 en daarna een week met variant 2. En meet de resultaten daarvan door. Heb je een webshop met veel conversies, ga dan eens experimenteren met Google Website Optimizer.

Ga er gewoon eens mee aan de slag en je zal zien hoe snel resultaten te behalen zijn. En natuurlijk helpen wij u graag vanuit onze kennis en ervaring om eens te kijken waar de quick wins op het gebied van conversie te halen zijn.

Kortingscodes en webshops: wat werkt?

Je ziet het steeds vaker bij webshops: kortingscodes of kortingscoupons. Een code waarmee je in het bestelproces een korting kan krijgen. Soms persoonsgebonden, soms tijdgebonden: ze bestaan in allerlei soorten en maten.

Maar welke werken nu het best? Hoe zet je ze optimaal in?
Het toongaangevende e-commerce blog GetElastic zette het op een rijtje.

De meest effectieve kortingscode deals (in termen van extra conversie) zijn:

  • Een korting, vast bedrag of percentage
  • Gratis verzendkosten
  • Kortingen die afhankelijk zijn van het gekochte aantal (bv 3 voor de prijs van 2). Bij een inkt-cartridge webshop die als case wordt gebruikt, gaan maar liefst 73% vd klanten voor deze optie.

Wat zijn de kenmerken van een kortinscoupon met een superconversie?

  • Kort, krachtig en aantrekkelijke beschrijven
  • Een korte en simpele kortingscode
  • Probeer niet een bestaand voordeel op jouw webshop via een ‘bijzondere’ krotingscode aan te bieden.
  • Bedenk speciale deals met jouw media-partners of affiliates. De partner loopt er extra hard voor om zijn site aantrekkelijk te maken voor zijn gebruikers.
  • Maak een speciale landingspagina voor de kortingsactie
  • als jouw techniek het toelaat laat, vul dan de kortingscode alvast voor de klant in (versleutel dit in de link vanaf de partner/affilaite).
  • Zorg voor goed materiaal (teksten/banners) die jouw partners/affiliates snel en makkelijk op hun sites kunnen plaatsen.

Als je de bezoekers die binnenkomen voor een bepaalde kortingscode op een speciale pagina kan laten binnenkomen (landing page), doe dat dan. Hoe sneller je van het momentum dat de banner heeft gecreeerd gebruik maakt, hoe beter. Probeer de volgende tips voor een kortingscode landingspagina:

  • Bevestig de actie rondom de kortingscode op de landingpagina (ja, je zit goed)
  • Geef korte en duidelijke instructies over hoe de kortingscode gebruikt kan worden en evt voorwaarden.
  • Een duidelijke, aantrekkelijke en zichtbare Call-to-Action.

En natuurlijk, meet wat de kortingscode voor je doet. Ga je meer verkopen? Komen er nieuwe klanten op binnen?

Hoe een start-up winstgevend werd door slimmer werken

Een presentatie op Web2.0 van Jessica Mah van de start-up inDinero.com (online huishoudboekje) over hoe zij hun online business meer winstgevend hebben gekregen. Na een tijd vooral geprobeerd te hebben met hard werken steeds meer te doen (meer marketing, meer features, meer partners) zijn ze vooral gaan focussen op hun statistieken (metrics): welke features worden gebruikt? hoe is onze conversie en wat is het conversie-verlies in de verschillende stappen van de funnel? En door te meten welk verkeer van welke partners en affiliates daadwerkelijk betalende klanten opleverde, en wat vooral veel verkeer en sign-ups opleverde. Een mooie case die vooral aantoond hoe je met boel boerenverstand en een beetje meten & nadenken heel ver kan komen. Bij inDinero werd de conversie 20x (!) hoger. Het verschil tussen een tobbende start-up en het succes dat ze nu zijn.

Viral marketing: ook online de heilige graal

Viral marketing is de heilige graal voor veel marketers: snel grote groepen consumenten ELKAAR laten bereiken, zonder daar significant budget voor uit te geven. Het HOE blijkt altijd maar weer de grote vraag.

Hier een presentatie van Jonah Perett specialist op het gebied van online viral marketing van buzzfeed en een van de mensen achter de succesvolle internetkrant/blog The Huffington Post van de Web2.0 Expo.

Interessant is het verschil tussen de kritieke succes factoren voor een Viral die via Google moet werken (daar is keyword georienteerde content uiteraard de sleutel) en dat wat via Social Networks goed werkt.

Uiteraard zijn sociale netwerken erg geschikt voor virals. Zijn advies: facebook/twitter/etc zijn voor veel mensen een manier om een uiting te geven aan hun gevoelens, om iets leuks te doen met hun vrienden en om een bepaald beeld van zichzelf aan de buitenwereld te projecteren (kijk wat ik interessant vind…).

Daar zal je dus bij het bedenken van een viral (bij het bedenken van een poging tot een viral eigenlijk) rekening mee moeten houden: is het leuk? does it make me look good? Is het leuk en makkelijk om met je vrienden op facebook te delen? Viral middels sociale netwerken is not about content it is about the users and their social engagement.

Moet ik meer of minder bieden in Google Adwords?

Google Adwords is een prachtig instrument om geinteresseerde klanten naar een website te trekken. Zeker in combinatie met het meten van conversie op de clicks ontstaat een heel goed beeld van welke keywords winst en verlies opleveren.

Maar vaak speelt de vraag: biedt ik nu niet te veel of te weinig voor de clicks? Had ik niet de helft kunnen bieden en dan (bijna) net zoveel clicks kunnen krijgen? Of, kan ik met een dubbeltje meer bieden niet het verkeer verdubbelen.

Voorheen kon je dit alleen maar beantwoorden door het uit te proberen. Tijdsintensief en kostbaar. Tegenwoordig kent Google AdWords de ‘bid simulator’ functie. Hiermee kan je voor elk van jouw keywords voor de afgelopen week kijken hoeveel clicks je meer of minder had ontvangen als je meer of minder had geboden. Kijk eens op de instructievideo hoe eenvoudig het werkt.

Leg deze volumes en prijzen eens naar jouw absolute marge per verkoop en je weet wat je te doen staat!

20 minuten technologietrends met Kevin Kelly van Wired

Wil je in 20 minuten op de hoogte zijn van alle technology trends? Weinig mensen zijn beter op de hoogte dan Kevin Kelly van Wired. Dit is zijn praatje op de Web2.0 expo in San Francisco van gisteren (1 april 2011).
Goed besteedde 20 minuten waar ik weinig aan toe te voegen heb. Gewoon kijken en laat de ideeen maar bij je opkomen. Business development op zijn best….

Google+1: SEO wordt weer gewoon marketing!

Google introduceert Google+1: je ziet in de zoekresultaten van Google welke sites jouw vrienden hebben getipt (+1 is een soort van ‘like’). Een soort social shopping, maar dan voor tips over welke sites wel/niet de moeite waard zijn om te bezoeken. Vooralsnog alleen in de US en als vrienden-accounts worden Google accounts en Twitter gebruikt.

Een technologie met een gigantische potentie. Eindelijk iets wat Google helpt om echt goede sites te onderscheiden van sites waarvan de SEO goed gedaan is (SEO is het optimaliseren van sites om ze hoog in Google te laten scoren, één van de specialismen van Compass Online Marketing by the way…).

Het zal niet lang duren voordat het aantal +1s mede bepalend zijn voor de Google positie van een website. En dat is op zich mooi. De mening van bezoekers over een bepaalde website is natuurlijk indicatief voor de waarde van die site voor nieuwe bezoekers. Sites met betere reviews (meer likes) zullen met de tijd hoger komen.

En dan is het SEO-speelveld eindelijk weer voor de marketeers, en met name voor de product marketeers die producten, diensten en sites ontwikkelen die precies raak zijn en de klant overdonderen. Dus niet meer de SEO-specialisten die sites kunstmatig hoog in de Google Rankings krijgen, maar voor internetondernemers die echt echt echt waarde gaan toevoegen aan de klantbeleving. Zo veel waarde dat veel klanten hen een +1 zullen geven. En daarmee bovenin komen. Compass Online Marketing geeft Google hier een dikke +1 voor.

Overigens…de SEO-jongens zijn niet voor een gat te vangen hoor, ook hier zullen ze wel weer iets op vinden. De rat race continues. +1?

Tablets nieuwe kansen voor (online) marketeers

De tablet is de nieuwe Purple Cow (een product dat als een dolle marktaandeel wint omdat het gewoon erg goed is). Uit onderzoek van GFK blijkt dat er vorig jaar zijn er in Nederland 250.00 iPads verkocht en voor dit jaar worden er nog eens 500.000 verwacht. Waarmee het totaal aantal op 750.000 komt. De verwachting voor 2013 is een installed base van 2 miljoen stuks. Ik kan me geen product heugen dat zo snel is gegaan…

Vooral interessant is het profiel van de kopers (zie diagram). Dat zijn naar verhouding veel mannen tussen de 25-34 en 35 en 49, hoogopgeleid en met kinderen.

Uit de onderstaande tabel blijkt ook dat consumenten die bekend zijn met het apparaat (omdat bijvoorbeeld iemand in de omgeving een tablet heeft) er heel graag één willen. De tablet is net zo viral als de paarse koe:
.

Een nieuw toegangsapparaat dat echt nieuwe kansen biedt. Kansen voor nieuwe producten en diensten, maar ook kansen om klanten te bereiken voor productgroepen die voor het traditionele internet al verdeeld lijken te zijn. Marketeers, tijd om de messen te slijpen!

Conversie van productpagina’s verhogen, deel 2

Vandaag het tweede en laatste deel van de video over conversie van landingspagina’s met Bryan Eisenberg. Deze video staat stil bij de opmaak van de product-pagina. Die is essentieel voor het percentage bezoekers die een product daadwerkelijk aan hun shoppingcart toevoegen. De eerste stap op weg naar conversie.

De opmaak van de product-pagina is iets waar veel e-retailers niet bij stilstaan, vooral als ze gebruik maken van een webwinkel pakket (bijv Magento of mijnwinkel). De standaard product-pagina’s van deze pakketten zijn echter vaak onder de maat vanuit het perspectief van maximaliseren van online aankopen. Ga niet voor het standaard-template, maar optimaliseer het voor jouw product/dienst.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan het volgende:

  • De titel van de product-pagina is heel belangrijk. Kies niet alleen voor de naam van het product , maar voeg een tweede titel toe met het voordeel waar je het product op verkoopt. Essentieel voor SEO en essentieel voor conversie.
  • Investeer in de product-afbeeldingen. Het algemene devies is: more en bigger is better’ vooral bij producten die we op hun looks kopen. Is detail belangrijk, detail-foto’s. Is het product in veel varianten beschikbaar (bijv. kleuren) dan van alles foto’s. Denk hierbij ook aan 360-graden foto’s etc. Vooralsnog zou ik alleen maar video toevoegen als het echt iets toevoegt aan de koopervaring (het is bijvoorbeeld een complex product dat je moet demonstreren om te overtuigen). De productpagina moet immers zo snel mogelijk tot een click op ‘add to cart’ leiden en niet afleiden.
  • Heb je veel informatie (bijvoorbeeld heel veel specificaties), maak gebruik van tabs om de extra informatie in te presenteren. 80% van de klanten zal hier geen boodschap aan hebben en alleen maar afgeleid zijn.
  • Wees op de product-pagina 100% duidelijk (kort en krachtig) over voorraad, levertijd, garanties, leverkosten, etc. Het is een conversie-killer als bezoekers die belangstelling voor het product hebben weg moeten navigeren om dit na te zoeken.

Investeer in het vergroten van de conversie van jouw webshop en product-pagina en je zal het terugzien in de winstgevendheid van jouw webshop. Bij dezelfde investering in verkeer zal je eenvoudigweg meer verkopen. Als je er hulp bij nodig hebt kan dat altijd door een workshop conversie in één dag.

Conversie van productpagina’s verhogen, deel 1

Vandaag deel 1 van twee video’s over het optimaliseren van product-pagina’s op webshops.
Voor elke webshop is de product-pagina het eerste ‘moment of truth’ daar besluit de potentiele koper wel/niet iets in de shopping cart te stoppen. Optimaliseer de productpagina van jouw webshop en je zet je eerste stap op weg naar meer online verkopen.

Bryan Eisenberg is een amerikaanse specialist op het gebied van usability en conversie. In de video (vandaag deel 1, morgen deel 2) wijst hij ons aan de hand van een case op de basics. En uiteraard -zoals altijd bij conversie- het gaat om het volgen van conversies en het denken vanuit logisch koopgedrag.

Een paar tips:

  • Zorg ervoor dat de koopknop altijd in beeld is (above-the-fold)
  • Presenteer alle informatie rondom de mogelijke keuzes (bijvoorbeeld kleuren en maten) logisch bij elkaar en maak het kiezen heel heel heel makkelijk en intuïtief.
  • Maak een ‘ready-to-buy-area’: zet op een klein oppervlak, vlak bij de koopknop, alle keuzes die gemaakt moeten worden om het product in de winkelwagen te stoppen.
  • Zorg voor een logsiche flow in het koopproces. Test het en laat het testen. Gebruik als het kan eye tracking software en observatie om te optimaliseren.
  • Ga heel bewust om met de aanbevelingen die je doet rondom up-selling en cross-selling. Zet je ze prominent in beeld omdat je dan meer zal gaan verkopen? Of juist minder prominent om de klant in zijn koopintentie niet af te leiden? Ik neig naar het laatste (er komt vaak ook een later moment voor cross-/-up-selling bijvoorbeeld als het product in de shopping cart zit). Maar het is vooral iets om te testen.
  • En het devies: testen-testen-testen. Productpagina’s lenen zich heel goed voor A/B-testen. Kijk gewoon een tijdje aan in Google Analytics hoeveel mensen een product in de shopping cart stoppen met design A en daarna een tijdje met design B. Met 100 conversies per variant moet je een uitspraak kunnen doen.

Morgen rond de lunch deel 2!

Online adverteren: meer clicks en CTR op kleine sites

goede clicks halen op long tail sites
Bij het inkopen van online verkeer denken te veel adverteerders aan the ‘usual suspects’: MSN, google adwords, de Telegraaf Media Groep en nog een handje vol sites waar veel verkeer op is, en waar we zelf als consument ook komen.
Maar er zijn hele interessante kansen om de kleine, niche sites. Sites die misschien niet zo voor de hand liggen, maar die wel heel goed te bereiken zijn via de online advertentie netwerken (of gewoon het display netwerk van Google).
Deze kleine sites hebben gezamenlijk een veel hoger volume aan impressies en clicks te bieden, en lagere CPM/clickprijzen. Maar wat blijkt nu uit onderzoek?
Ze hebben ook nog eens hogere doorclick ratio’s!

Groupon en dagelijkse deal-sites: onbenutte kansen

internetstrategie en grouponWe hebben veel reacties ontvangen n.a.v. de recente post over hoe je Groupon een plek geeft in je internetstrategie.Hier nog een interessant artikel van eMarketer. Een Amerikaans onderzoek naar welke categorien consumenten nu daadwerkelijk gebruiken op dagelijkse deal sites als Groupon, LivingSocial, etc.

De meerderheid gebruikt de coupons en de acties voor online retails. Het kopen van een voucher (bv voor 25 euro bij een webshop mogen spenderen voor 10 euro) voor een online retailer blijkt verruit het meest populair. Niet gek ook vanuit het perspectief van de consument (een interessante korting op het gehele assortiment), maar ook voor de retailer heeft is het interessant: vaak is het investeren in te converteren bezoekers aanzienlijk duurder dan de korting die wordt weggegeven.

Opvallend is dat in Nederland voor de restaurants en de beauty langskomen op de dagelijkse deal-sites, maar dat de online retailers wat achterblijven. Daar zijn zeker kansen voor webshops die op zoek zijn naar meer verkeer en klanten. En nu zullen bij de kortingen en marges die je moet weggeven er weinig kansen zijn om te verdienen op de individuele deal, maar in veel sectoren zal het initieel binnenhalen van de klant (en een eerste positieve ervaring laten hebben) kansen bieden voor vervolgverkopen. Zo wordt ook vaak geredeneerd bij het binnenhalen van Adwords-traffic: ‘Ik hoef er niet aan te verdienen, mag er zelfs wat op toeleggen. Als ik maar op latere verkopen kan verdienen.’

En ik zou elke online en offline retailer aanraden om wat ervaring op te doen met dit nieuwe kanaal. Met wat optimaliseren moet het toch winstgevend te maken zijn?

online tickets & social shopping

Online tickets & social shopping Interessant bericht in Emerce vanmorgen: Het Nederlandse Ticketscript introduceert een functionaliteit aan haar kaartverkoopsysteem waarmee kaarten via Facebook verkocht kunnen worden en klanten die een kaartje kopen dat ook gemakkelijk op hun Facebook aan hun vrienden kunnen vertellen: ‘ik heb net kaartjes gekocht voor festival X!’. Niet zo gek dat het bedrijf verwacht dat haar klanten snel 50% van hun verkopen via social shopping kunnen doen.
En wat is er nu meer social dan het kopen van kaarten voor concerten, voorstellingen en evenementen? Een popconcert wordt natuurlijk nog veel leuker als je er met je vrienden bent. En voor een festivalorganisator of poppodium is het kunnen bereiken van de peer-group van de klanten natuurlijk een online marketing goudmijn. En allemaal gratis…sterker nog: vaak zullen de klanten van een poppodium of theater het fantastisch vinden om hun goede culturele smaak te etaleren aan hun Facebook peers. En de kosten….nul.
Social shopping: een tool met alleen maar winnaars. O ja, en kijk voor de online ticketing van de toekomst ook eens naar Eventbrite voor wat er nog meer op online ticketing onze kant op komt.
Ik hoop dat het slaagt, want ik kijk er naar uit om de komende jaren heel veel met social shopping te gaan doen. Ik ga direct een social shopping plan uitwerken voor een site die luxe en hippe laptoptassen verkoopt, goed begin van de week!

Sociale media: gebruik in aankoopbeslissing


Mooie pie-chart van Comscore of hoe consumenten een aankoopbeslissing voorbereiden/nemen op internet. Er is een bijna 50/50 verhouding tussen puur zoeken via zoekmachines en zoekmachines en sociale media. Opvallend is dat de groep die alleen sociale media gebruikt op dit moment erg klein is.
En waar draait het dan vooral om: reviews! Het is zo oud als de weg naar Rome: we laten ons in onze aankoopbeslissingen vooral leiden door wat anderen ons adviseren. En waar je het vroeger van familie, vrienden of buren moest hebben is er nu een hele zee aan mede-consumenten op internet te vinden. Vooral via sociale media. De merken en retailers die dit spel gaan snappen zullen al snel voor komen te staan in de strijd om de gunst van de consument.

Social media & internetstrategie: hoe pak je het aan?


Perfect interview van Harvard Business Review met Jeff Bernoff van Forrester over hoe je als bedrijf social media (Facebook, Twitter, Blogs, klanten communities, etc) in je online strategie integreert. Boude uitspraak: in Europa lopen we achter. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven. Dus de noodzaak om eens over de plas en naar Zuid-Oost Azie (ote kijken om te zien wat daar gebeurd. Dit zijn Jeff’s tips om er in jouw bedrijf wat van te maken:

  1. Start Small. Ga voor één merk of project en geef wat enthousiaste mensen de ruimte.
  2. Zorg ervoor dat er op zijn minst één directeur zijn committment aan het project geeft.
  3. Identificeer de risico’s (bijvoorbeeld juridisch) en betrek mensen van deze afdelingen bij het project.
  4. Maak er geen lang en ingewikkeld project van. Bedenk iets moois en lanceer snel, dat zorgt voor enthousiasme en momentum.
  5. Zoek collega’s bij andere bedrijven die met een soortgelijk initiatief bezig zijn en wissel ervaring uit.
  6. Maak het meetbaar: wat is het effect op conversie, leads, online buzz, etc? Deze cijfers helpen je om toekomstige (grotere) investeringen in sociale media gefund te krijgen.

Ik zou daar aan willen toevoegen: have fun, probeer dingen uit en bouw de dingen die werken verder uit.

Adwords als perfecte GRATIS market research tool


Bij het bepalen van de key content van een homepage stelden wij ons de belangrijke vraag: ‘welke verkoopargumenten overtuigen de klant nu het meest om de site binnen te gaan en pas te verlaten met een afgerekende winkelwagen?’ Welke USPs moeten we positioneren om de Bounce Rate te verlagen en de Conversie te maximaliseren.

In de traditionele marketing ga je dan marktonderzoek doen. Enquêtes, focus groups, observeren. Prima methoden. Niet goedkoop en snel, maar prima.

Maar nu hebben we Adwords en Analytics. Gelukkig beschikten we over een perfect ingerichte Adwords campagne en dito analytics. Veel verschillende advertenties met steeds een andere koopmotivatie die werd aangesproken. En een goede koppeling aan de conversie op onze website.

Daarmee werd binnen de kortste keren duidelijk welke advertenties het goed deden. De advertenties met een hoge Click-Through (hoe krijg je de klant in beweging) en de advertenties met een goede koopconversie (welke klanten slagen op mijn website).

Dit leverde twee perfecte sets attributen op die we op de homepage (en elders) kunnen gebruiken voor de USPs. Ik kan niet wachten om de resultaten ervan te zien. Dit moet een grote stap in performance opleveren.

En de kosten? NUL euro…De Adwordscampagne had juist al geld opgeleverd, we hebben gewoon de resultaten ervan gebruikt.

En heel belangrijk…klanten niet naar hun (sociaal wenselijke) mening gevraagd, maar gewoon gekeken naar wat ze doen! Online marketing is hele echte marketing!

Een webshop met alleen snellopers?

Toevallig sprak ik deze week twee klanten die onafhankelijk van elkaar hetzelfde wilden (de een een offline groothandelaar, de ander een tradionele detaillist): ‘ik wil klein beginnen met mijn webshop, dus ik wil beginnen met alleen mijn snellopers erop plaatsen. de 80-20 regel weet je wel….’. Pareto zou trots op ze zijn.

Maar gaat die vlieger op internet wel op? Is het niet zo dat je als online retailer een specifiek voordeel moet bieden ten opzichte van het traditionele kanaal aan de rond-clickende klant? Een webshop met snellopers zal prima kunnen functioneren, maar dan zal hij moeten excelleren in andere aspecten: een hele scherpe prijs, snel in huis, veel toegevoegde waarde in de vorm van service, oid.

Maar anders is het toch long tail troef op internet. Online retailing geeft juist de mogelijkheid om een heel breed en diep assortiment te bieden. En klanten zoeken daar ook naar. Met name een kleine webshop zonder a-merk naam zal veel van zijn verkeer uit de long tail zoekopdrachten verkrijgen (uit de 80% die normaliter 20% van de omzet doen en dus juist niet uit de snellopers).

80/20 denken is bij traditionele groothandelaren en detaillisten er als een mantra ingerramd. En een van de mindsets die ze dus zullen moeten veranderen.

Groupon: kosten en opbrengsten voor retailer

Een paar weken geleden werd bekend dat Groupon in Nederland inmiddels bijna 10% van de internet-populatie bereikt. Het concept van Groupon is eenvoudig en doeltreffend: elke dag een (liefst locale) aanbieding in je mailbox met een vette korting. Steeds meer consumenten zijn bereid hun gegevens achter te laten en de aanbiedingen af te wachten en te lezen totdat er iets voor hen tussenzit. Vaak interessante aanbiedingen a la 2-voor-1. Bij Groupon is het dan direct afrekenen, je ontvangt een voucher die je bij de detaillist/restaurant/kapper/etc als betaling inlevert.

Vorige week werden we benaderd voor één van onze webshops. Groupon wilde daar graag een actie mee doen. Het concept van Groupon naar de detaillist is dan als volgt: ‘ je moet een een actie doen in de trant van 50% korting, dat wat de actie oplevert (van de ingeleverde bonnen overigens) wordt 50-50 gedeeld’. Nu bleken deze percentages wel onderhandelbaar, maar het komt in de buurt van een totale korting afgeven van 75% (of dus iets minder).

In veel bedrijfstakken zal dat betekenen dat je onder de kostprijs verkoopt. Voor ons was dat niet interessant, maar ik zou het niet altijd afschieten. In een sector waar je immers een goede kans hebt op up-selling en cross-selling (restaurant met de geschonken drankjes), waar men springt om demand regulation (een kapper die op ma-di-wo-do in de ochtend altijd leeg is, of waar je na het werven van een klant voor de eerste keer nog heel vaak iets aan diezelfde klant kan verkopen (bv. een zonnestudio) lijken het me prima werken.

Een nadeel, we creëren met z’n allen wel een steeds prijsgevoeliger consument. In een stad als Utrecht is altijd wel een restaurant waar je voor weinig kan eten via de Groupon. Op de aandelen Groupon lijkt overigens geen korting gegeven te worden, die zullen bij IPO voor de hoofdprijs gaan…

Meer alternatieve zoekmethoden, google minder effectief


Opvallend bericht in eMarketer. Ten opzichte van 2004 zijn mensen minder gaan terugvallen op zoekmachines om op zoek te gaan naar informatie. In absolute termen is het zoekverkeer in zoekmachines (spectaculair) gestegen, maar toch heel bijzonder hoe andere zoekmethoden (met name sociale media als Twitter en Facebook) de weg vinden in het zoekgedrag.

Ook opvallend de vergelijking tussen het succes rate tussen de verschillende zoekmachines. Wat mij betreft verbazingwekkend om te zien dat Google daarin achter loopt op Bing/Yahoo. Natuurlijk wordt Google heel intensief gebruikt, en misschien ook wel door relatief veel nozems, maar toch.
Mijn conclusie: vergeet de andere zoekmachines niet, en sociale media al helemaal niet…vandaag moet je er eigenlijk al staan, maar morgen al helemaal.

Het belang van organische zoekresultaten/SEO


SEO is meer dan ‘gratis verkeer’ (het is hard werken). Hoewel Adwords/SEA een effectieve en snelle manier is om in beeld te komen bij relevante zoekopdrachten tipt het nooit aan SEO: je betaald per click en de geloofwaardigheid is lager. maar de bovenstaande grafiek met de leestijd per sectie van de zoekresultaten (SERPs) laat goed zien dat bezoekers veel meer aandacht hebben voor de organische resultaten dan voor betaalde.
Maar ook hoe groot het verschil is tussen de ad-posities boven de organische resultaten en die daar rechts naast. ongeveer 5x meer, en dat vertaald zich uiteraard naar Click-Through Rate…
Bron: emarketer

Hoe motiveer je mensen? Sta ze toe te innoveren!

Een filmpje dat je MOET zien. Het gaat over hoe je mensen motiveert, bijvoorbeeld om te innoveren.
Vette bonussen? Nee, onderzoek uit de economische psychologie wijst uit dat bonussen niet werken voor taken waarbij nadenken en creativiteit nodig is.
Wat wel? Geef mensen de autoriteit en de mogelijkheid om te vernieuwen. That’s it; niet meer, niet minder.
Gewoon de kans geven om ze leuke, spannende dingen te laten doen. en ze niet teveel in de weg zitten.
En bonussen dan? Als mensen maar voldoende inkomsten hebben om zich geen zorgen te maken en zich niet tekort gedaan te voelen is het geen motivatieprikkel.

Kijk het filmpje eens, het wordt op een heel mooie manier uitgewerkt. Met een cartoon die ontstaat terwijl je toekijkt…

’s middags de iPhone, ’s avond de iPad


Mooi grafiekje uit het Mobile Report van Comscore. Het drukt uit welke devices op welke tijdstippen het meest gebruikt worden. Een onderzoek naar hoe het nieuws op nieuwssites werd gelezen.
De PC is (uiteraard) nog steeds de meest gebruikte device, maar smartphne en tablet rukken op. En worden met name in de ochtend en in de avond gebruikt. Aan de randen van de (werk)dag dus.
Wil je hoger opgeleiden met een bovenmodaal inkomen bereiken (iPad en iPhone bezitters) zorg er dan voor dat jouw website ook voor SmartPhone en Tablet geoptimaiseerd zijn….

Innoveren? Ga naar Seats2meet.com

Op zoek naar een boost voor innovatie? Wat kan jouw bedrijf met sociale media? Hoe implementeer je Twitter of stimuleer je ondernemerschap?

Vergeet dure consultants en hei-sessies…laat je medewerkers 1 dag in de week werken bij Seats2meet. Laat ze inspireren door de knowmads en zzp’ers die daar elke dag aan het ondernemen en netwerken zijn.

Ze zullen terugkomen met nieuwe ideeen, een nieuw netwerk. Inspiratie.
Had ik al verteld dat het een gratis kantoorlocatie is op meerdere plekken in NL, en dat het helemaal gratis is. Inclusief zeeeeer verzorgde lunch.

Op het videootje meerdere bijdragen over S2M. Vanaf 1:00 mijn bijdrage.