Google steeds minder vaak start online shopping experience

Interresant onderzoek van BloomReach dat het vermoeden bevestigd dat al in de markt bestond: in de US starten consumenten steeds vaker hun online shopping zoektocht steeds vaker direct bij Amazon. Dus in plaats van het product in de zoekbalk van Google te typen (en dan Amazon en andere aanbieders te vinden) gaan steeds meer consumenten eerst naar Amazon en zoeken daar.

Zij gebruiken Amazon daarmee feitelijk als zoekmachine, ook om producten te vinden van andere aanbieders/merken die hun artikelen via Amazon (als partnershop) aanbieden. Maar liefst 44% van de consumenten shopt op deze manier. 34% van de consumenten gebruikt nog steeds Google als startpunt voor de winkelervaring.

21% van de consumenten start het zoekproces direct bij een webshop (anders dan Amazon.com) en gaat bijvoorbeeld direct naar Zalando oid. Dit is een revolutionaire ontwikkeling die zowel impact heeft op Google (minder verkeer op de zoekmachine is minder reclame-inkomsten van webwinkels) als op de zelfstandige webwinkeliers (meer traffic gaat direct naar de platforms zoals Amazon). En een duidelijke wake-up call voor webwinkeliers. De tijden van Search Engine Marketing Only zijn voorbij: webwinkeliers zullen een echt go-to merk moeten worden dat consumenten direct intypen (of de app van openen), anders gaat het verkeer steeds meer naar de Platforms van deze wereld waar concurreren vooral op prijs gebeurd.

Related posts: