7 Best practices voor productfilters

Een groot assortiment is een sterke conversie-verhogende factor: bezoekers van webwinkels verwachten dat ze meer keuze zullen hebben dan bij een offline winkel. Dat stelt ontwerpers voor de uitdaging hoe dit grote aanbod om een gebruiksvriendelijke wijze op de website te ontsluiten. Categorisatie en navigatie is natuurlijk een eerste methode, maar de meeste sites met een groot aanbod bieden ook filtermogelijkheden aan. Bijvoorbeeld om een grote lijst met televisies te fileren op de gewenste 28″ maat.

Het allerbelangrijkste bij filtering is dat een website filters aanbiedt die voor de gebruiker relevant zijn bij het maken van een keuze. Dus een scherdiameter wel, en de lengte van de voedingskabel niet. Hier zijn enkele handige best-practices voor geavanceerde filters:

  1. Bied categorie-specifieke filters. Zeker voor websites met een breed aanbod aan producten is dit van belang. Veel websites bieden filtermogelijkheden die voor alle categorien relevant zijn. Een soort ‘grootste gemene deler’. Beter is om per categorie te kijken naar welke filters daar relevant zijn, en welke je eventueel kan weglaten. In een outdoor-shop is voor tenten bijvoorbeeld de sta-hoogte erg relevant, of de maximale windkracht waar een tent tegen bestand is, maar dat is bij bijvoorbeeld lampen weer irrelevant.
  2. Belangrijke filters boven plaatsen. Het is logisch om de belangrijkste filters bovenaan te plaatsen. Maar dat houdt ook in dat (zoals bij het vorige punt) de volgorde niet noodzakelijk bij elke categorie dezelfde is. Waar een prijs-filter bij tenten erg belangrijk zal zijn (ze lopen immers uiteen van enkele tientjes tot duizenden euro’s), is dat bij een accessoire als bestek weer veel minder belangrijk. Bepaal de volgorde van de filters in elke categorie op basis van het belang van het aankoopproces voor die categorie.
  3. Meerdere filters tegelijk kunnen gebruiken. Een gebruiker moet zowel meerdere waarden binnen een bepaald filter kunnen selecteren (bijv windkracht 4-5 én windkracht 6-8) als meerdere verschillende filters (windkracht en waterdichtheid). Een gebruiker die goed weet wat hij wil zal daarmee het snelst geholpen zijn.
  4. Voeg thematische filters toe. De ‘specificatie-filters’ liggen vaak het meest voor de hand: omvang, diameter, gewicht, kleur, prijs, etc. Maar dit is niet voor alle gebruikers even intuïtief. Probeer daarom ook wat filters toe te voegen die dichtbij een gebruikersvraag of -behoefte zouden liggen. Bijvoorbeeld: eenvoudige festival-tent, of lichte trekkerstent of bijplaatstent voor kinderen. Dit benadert het meest de koopervaring in een ‘echte’ winkel met een ervaren verkoper.
  5. Maak duidelijk welke filters actief zijn. ‘Waar zijn alle producten nu gebleven?’, of ‘Waarom verkopen ze hier alleen maar kleine tenten?’. Ergernissen die een klant tegen kan komen als hij vergeet dat hij een filter actief heeft, of niet meer goed weet welke filters actief zijn. Laat dus in het filter zien welke waarden aangevinkt zijn (op de plek waar men ze heeft aangevinkt), maar zorg er ook voor dat er een ‘overzichts-box’ is met alle actieve filters. Maak het ook makkelijk om één van de filters te annuleren/verwijderen.
  6. Lange filters inkorten. Veel filters en veel waarden binnen een filter kunnen erg praktisch zijn. Maar ze kunnen ook tot een onoverzichtelijk geheel leiden. Denk bijvoorbeeld aan een enorme lijst van merken waar je op kan filteren. Hier is het verstandig om de getoonde filters binnen een maximum van 10 te houden en eventueel een ‘meer merken’ knop toe te voegen om alle merken te tonen.
  7. Denk aan de ‘terug-knop’. Een van de grootste ergernissen bij filteren is een weinig intuïtief resultaat bij het gebruiken van de terugknop. Soms brengt dat een gebruiker terug naar de laatste pagina voor de pagina waar men is gestart met filteren (ipv één stap terug).

Related posts: