Nederland in de top marktaandeel aankopen mobiel

De bovenstaande grafiek laat mooi zien hoe groot het aandeel mobiele aankopen is in Nederland. Vergeleken met andere landen staan we in de Top 3, maar liefst 40% van de aankopen wordt mobiel gedaan.

In Japan en de UK is dat percentage hoger (respectievelijk 46% en 49%). Japan heeft een historie van grote adoptie van mobiele concepten. Zij waren -met iMode- ook het eerste land dat ‘smart services’ had via de mobiele telefoon. Lang voordat wij dat in Europa en de VS hadden (hoewel iMode is destijds ook in Nederland gelanceerd maar was een beperkt succes door de tegenvallende content die er op werd aangeboden).

Ook is het opvallend dat in de meeste landen de gemiddelde aankoopwaarde via mobiel lager is dan via desktop (logisch misschien ook, reizen hebben een hoge gemiddelde aankoopwaarde en gaan vaak via desktop), maar dat in Japan de waarde via mobiel inmiddels hoger is dan via desktop. Dat geldt ook voor Frankrijk en Rusland, waar de waarde hoog is, maar de penetratie nog wat lager. Hele interessante verschillen.

 

Related posts: