Voorkeuren access devices naar fase koopgedrag

Een interessant diagram dat goed neerzet welke access devices (telefoon, tablet of desktop). Opvallend is dat in de ‘voor-pret’ fase de voorkeur sterk uitgaat naar het mobieltje: in de bus nog eens kijken naar de foto-camera die je wil hebben, bij een vriend op bezoek nog eens laten zien welke fiets je zoekt, etc. Naarmate de zoektocht meer verfijnd wordt en meer koopintentie krijgt wordt meer en meer de tablet en desktop (of laptop) gebruikt.

In dit diagram is in de aankoop-fase de desktop dominant. Dat is snel aan het veranderen. Aan de consumentenkant stijgt het mobiele verkeer erg snel. Zeker bij vrouwen is dat het access device van voorkeur geworden (huisvrouwen die wel een goede/grote telefoon hebben, maar geen laptop van de zaak). Ook is het formaat (resolutie) van de telefoon snel toegenomen waarmee online winkelen niet meer zo’n opgave is. Online betalen via iDeal met de online bankierapps is via de telefoon tegenwoordig zelfs makkelijker dan via de desktop (geen Random Reader oid nodig). Ook aan de aanbodzijde (webshops) wordt er veel geinvereerd in het aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker maken van de shops (responsive), sommigen lanceren zelfs speciale native shopping apps om het de klant makkelijk te maken (en klantloyaliteit te stimuleren).

Al met al mogen voor voor de nabije toekomst verwachten dat de vlekken in deze ‘heat map’ steeds meer naar tablet, en vooral, naar mobiel zullen verschuiven.

Related posts: