Google Shopping (PLA): snelle groei en goed verkeer!

Google Shopping raakt steeds meer ingeburgerd. Je kent de advertenties wel, je zoekt op bijvoorbeeld een horloge en naast de traditionele tekstadvertenties in Google zie je ook productafbeeldingen met prijzen en de namen van van eCommerce sites. En natuurlijk een directe link naar de product-pagina.

Deze vorm van adverteren wordt ook wel eens PLAs genoemd, Product Listing Ads. De werking is eenvoudig, je upload een productbestand met afbeeldingen naar Google Adwords en configureert deze bij de advertenties. Google Adwords gaat vervolgens tekstadvertenties tonen, maar ook de productafbeeldingen/etc.

Het aandeel van Google Shopping wordt steeds groter. Google toont ze steeds vaker in de zoekresultaten. En terecht, iemand die op zoek is naar een bepaald product ziet aan de afbeelding meteen of het is wat hij/zij zoekt.

De populariteit blijkt ook uit het marktaandeel van Google Shopping/PLA binnen de opbrengst van Google. Vanaf de introdcutie in 2012 is het gebruikt (en de bestedingen) gestaag gegroeid. Van 6% van de impressies in 2012 naar inmiddels meer dan 10%. Een niet te missen kanaal, zeker bij eCommerce van producten.

Er is niet alleen volume van impressies, maar Google Shopping zorgt ook voor relatief veel clicks (tov tekstgebaseerde advertenties). De CTR (click through rate) op de beeldadvertenties is 34% hoger dan op tekstadvertenties. De kwaliteit van het verkeer is iets beter in termen van convertie-ratio en iets goedkoper (geworden) in termen van CPC. Opvallend hierbij is wel dat de gemiddelde orderwaarde (AOV, Average Order Value) lager is bij Google Shopping dan bij Text Ads.

Related posts: