Duitsland biedt unieke kansen voor Nederlandse eRetailers

Duitsland is de grootste eCommerce markt van Europa. Dat is deels te verklaren door het feit dat Duitsland het grootste Europese land is met rijke inwoners, maar dat is maar een deel van het verhaal.

Duitsland is van oudsher ook een land met een rijke postorder-traditie. Al voor de opkomst van internet was ‘thuis-winkelen’ een populair kanaal voor Duitse consumenten.

Een aantal van de leading postorderbedrijven hebben succesvol eCommerce geïntroduceerd en als vertrouwde merken bijgedragen aan het volwassen worden van eCommerce in Duitsland. Voor de Duitse huisvrouw die al jaren uit de Otto catalogus bestelde was de overstap naar de website van Otto een relatief kleine stap.

Dat zorgt er ook voor dat Duitsland een vrij volwassen eCommerce industry kent. Sterke concurrenten met trouwe klanten. Het verklaart ook het enorme succes van Amazon. Amazon is de grootste online speler in Duitsland. Duitsers zijn ook erg vertrouwd met het kopen bij Parnershops bij Amazon (derde partijen die aanbieden op het Amazon platform) en daarmee is ook het succes van eBay in Duitsland verklaard; dit platform draait geheel op partners/derden en is ook erg succesvol in Duitsland.

De penetratie van ecommerce in veel sectoren is erg hoog. In veel markten is het aandeel van online veel groter dan offline. Bijvoorbeeld bij boeken, electronica, maar ook bij segmenten als speelgoed en kleding is de verhouding bijna 50-50.

Een bijzonderheid in Duitsland is de voorkeur in betaalmethoden. Waar in Nederland de online betaalmethoden (met name iDeal) het leeuwendeel van de markt beslaan is dat in Duitsland anders. Online betalen via de bank is weliswaar de grootste methode (zo’n 38%, maar zeer opvallend is dat de 2e methode ‘achteraf betalen / betalen op rekening’ is (28%). Achteraf betalen neemt in populariteit wat af (ten gunste van online betalen) maar is nog steeds de nr 2 betaalmethode. Ook dit lijkt een erfenis van de populariteit van reguliere postorder in Duitsland. Bij de traditionele catalogus ging alles op rekening/achteraf betalen. Ook opvallend is dat de creditcard in populariteit lijkt af te nemen. Ook Paypal is in Duitsland belangrijker dan wat wij in Nederland gewend zijn.

Related posts: