3 nieuwe functies in Google Analytics

Google Analytics blijft een van de meest complete analytics instrumenten en is bovendien gratis. Dat maakt het met kop en schouders tot het meest gebruikte instrument voor het volgen van gedrag op websites.

Een van de interessante aspecten van Google Analytics is de continu ontwikkeling van deze dienst. Recent werden er weer drie interessante functionaliteiten toegevoegd:

  1. Actieve gebruikers in laatste x dagen. Het was op zich al mogelijk om in GA een analyse te doen naar het terugkeergedrag van bezoekers en ook om dit voor bepaalde perioden (bv 7 dagen) te doen. Het probleem was echter dat het erg omslachtig was om deze data in de tijd uit te zetten. Daar is nu verandering in gekomen. Google biedt een grafiek waarin men gemakkelijk in een tijdreeks kan zien hoe de gebruikers in bepaalde perioden (1, 7, 14 en 30 dagen) zich ontwikkelen. In het bovenstaande voorbeeld zie je dat de bovenste lijn (bezoekers in de afgelopen 7 dagen) afvlakt. Ergens rondom de breek-datum gaat er dus iets mis en stoppen mensen met bezoeken/gebruiken).
  2. Benchmarking. Een functie waar al lang naar werd uitgekeken. Bij het zien van een verandering in de metrics vraagt mening online marketeer zich af of de daling specifiek voor zijn website is of dat het een ‘markt-ding’ is, en natuurlijk of de stijging die men ziet misschien niet ‘onder par’ is. Met de benchmark-functie kan je jouw gegevens vergelijken met een door jou in te stellen branche, geografie en omvang (aantal bezoekers). Erg handig en nuttig.
  3. Scroll tracking. Google Anatlics vertelt heel goed welke pagina’s getoond worden, maar verschafte onvoldoende data (althans, als je niet tot ingewikkelde tailor-made instellingen overging) over hoe ver er op de pagina naar beneden werd gescrolled. Voorheen was dat een minder groot probleem. Online marketeers probeerden pagina’s ‘kort’ te houden. Met de opkomst van mobiel internet worden pagina’s alleen langer en langer (liever scrollen dan clicken) en daarom werd een scroll analyze onmisbaar: hoe ver scrollen mijn gebruikers eigenlijk naar beneden?

Related posts: