mCommerce lessen uit voorloper Zuid Korea

Zuid Korea is een gidsland op het gebied van mCommerce (online kopen via de Smart Phone). Het land van de Phablet (nergens zijn ze zo populair als in Zuid Korea) maakt een ongekende groei van mCommerce door. De afgelopen jaren is mCommerce elk jaar meer dan verdubbeld.

Opvallend is dat mCommerce vooral populair is onder vrouwen: 73% doet het tegenover 61% van de mannen. Huisvrouwen met jonge kinderen zijn het meest actief op dit vlak (dus niet de drukke werkende vrouw die 5 dingen tegelijk moet doen maar juist de huismoeder). Huisvrouwen zijn goed voor 60% van alle mobiele transacties.

In Zuid Korea wordt zelfs gesproken over ‘mobile first consumers’; dat zijn consumenten die vooral via de telefoon hun aankopen doet. Het gaat zelfs zo ver dat 53% van de m-consumers niet meer online aankopen doet via een laptop of PC, en 13% alleen nog maar via de mobiel aankopen doet (dus dan ook de boodschappen?).

Uit Zuid Korea komen ook wat lessen over het optimaliseren van mCommerce voor merchants:

  • Een selectief aanbod en gerichte aanbiedingen werken het best. Navigeren via de mobiel is toch lastiger. Slimme navigatie, filtering en sortering, intelligente aanbiedingen op basis van historie. Het helpt allemaal om de consument snel (genoeg) te doen vinden wat hem/haar aanspreekt.
  • Prijsgevoeligheid is lager bij mCommerce. Via de laptop of tablet navigeren is makkelijker. Dat uit zich ook in het aantal websites dat wordt bezocht alvorens tot aanschaf over te gaan: 2,0 bij mCommerce en 2,7 bij bezoek via PC/laptop/tablet. Dit komt ook tot uiting in lagere prijsgevoeligheid (minder prijsvergelijken) en daarom meer marge.
  • mCommerce klanten zijn loyaler. Hangt samen met het vorige punt en het feit dat mobiele bezoekers minder gebruik maken van de internetzoekmachines (Google) en sneller terugkomen bij de mobile-optimized websites (en apps!) die ze kennen.

Het bovenstaande biedt interessante kansen voor het bouwen van relaties met de klant en het optimaliseren van klantwaarde.

 

Related posts: