Case: wat gebeurd er als je een gratis App betaald maakt?

Gratis Apps hebben één heel groot voordeel: gebruikers kunnen ze makkelijk (goedkoop en risicoloos) uitproberen en kennen daardoor veel downloads. Het omgekeerde is ook het geval, Apps die betaald in de app store staan (of worden geïntroduceerd) hebben vaak maar weinig downloads. Of het moet gaan om downloads met een hoge naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan TomTom of aan apps uit de Disney-stal.

Een nadeel van een gratis app (zelfs met in-app aankopen) is dat er vaak maar erg weinig geld mee wordt verdiend (er zijn inderdaad uitzonderingen op de regel). Wat wat gebeurd er nu met een gratis apps met veel downloadse én enthousiaste gebruikers (word-of-mouth) die van gratis de overstap maakt naar betaald?

Dit maakt de case van TuneMark Radio zo interessant. Tunemark is een gratis radio streaming app waarmee je naar meer dan 30.000 radio-stations kan luisteren. De app kende zo’n 700 (gratis) downloads per dag. Een aanzienlijk aantal voor een Indie-app. In de muziek-categorie (een categorie met veel concurrentie) stond de app doorgaans rond de 200ste plek.

Dit is wat er gebeurde bij de overstap van gratis naar betaald (99 cent/download):

Een daling van 700 naar zo’n 60-70 downloads per dag. Een daling van ongeveer 80%. De positie 200 in de gratis ranking werd verruild voor plaats 100 in de betaalde ranking. De gratis categorie is vele malen meer concurrerend dan de gratis categorie (omdat alle ontwikkelaars gaan voor het model dat in de markt het meest oplevert: free with in-app purchases).

Related posts: