ARPU = gemiddelde opbrengst per gebruiker

Een vraag die ons veel gesteld wordt is: verdienen al die gratis apps nu ook daadwerkelijk geld? Ruwweg zijn er drie belangrijke verdienmodellen in app-land:

  • Betaalde apps
  • Gratis apps met in-app purchases
  • Betaalde apps met in-app purchases

Een vierde vorm is het verdienmodel met advertenties. Dit verdienmodel is alleen zinnig bij apps met hele grote bezoekersaantallen.

Opvallen is dat de opbrengst per gebruiker (zie grafiek van Distimo) bij betaalde apps (met/zonder IAP) het hoogst is. Het is verleidelijk om te denken dat dit model dan ook daadwerkelijk het meeste oplevert. Dat is in de praktijk niet zo: gratis apps hebben een veel hogere install rate (het aantal installaties en de verhouding tussen bekeken worden en geinstalleerd worden). Opvallend is het dat iPad-gebruikers bijna 2x zoveel bereid zijn te betalen voor hun apps dan iPhone gebruikers. Vermoedelijk omdat er veel iPhone gebruikers zijn die de telefoon gratis hebben gekregen en verder de bestedingen rondom het apparaat proberen te minimaliseren.


Related posts: