Cost per install van apps schiet omhoog tijdens kerst

Onderzoek van Superdata toont aan dat tijdens de decembermaand de Cost per Install (per geinstalleerde app dus) omhoog schiet. Omdat er tijdens de feestdagen veel apps worden geinstalleerd proberen zo veel mogelijk app uitgevers hoog in de rankings te komen. De reden dat het aantal installaties omhoog gaat tijdens de feestdagen is dat veel mensen een nieuwe smartphone of tablet krijgen van de Sint of de kerstman (en dan op zoek gaan naar apps om de tablet van content te voorzien) maar ook omdat mensen dan meer vrije tijd hebben om met hun speeltjes aan de slag te gaan.

Veel app discovery vindt plaats via de ‘top25’ lijsten in de app store en door middel van zoeken op keywords. Voor beide is een hoge ranking in de app store de belangrijkste drijvende kracht. Dat is dan ook de reden waarom er veel concurrentie is onder uitgevers: iedereen wil in die periode in de top25 terecht komen. Door die druk is het lastiger om in de top25 te komen (je hebt nog meer isntalls nodig om er te komen) en door de toegenomen concurrentie is ook de prijs per click hoger.v

Opvallend is het echter dat groei van de kosten per installatie de verhoogde opbrengst per app sterk voorbij gaan. Voor app ontwikkelaars rest de vraag of men moet meedoen, of men de december-maand beter kan laten schieten.

Related posts: