Automated tranig steeds belangrijker

Steeds meer plaatsingen van banners gaan via grote de grote display-platforms. Geinspireerd op het biedingssysteem van Google Adwords zijn grote ‘exchanges’ ontstaan waar adverteerders campagnes kunnen instellen (doelgroepen, geografie, belangstelling, tijdstippen) en biedingen per click kunnen instellen. Publishers -aan de andere kant- stellen advertentieruimte (bv onverkochte ruimte) beschikbaar.

De systemen zijn intelligent en wijzen de online advertentieruimte automatisch toe aan de best presterende campagnes. Hierdoor kan het voorkomen dat een adverteerder geen idee heeft waar hij/zij adverteert en een publisher geen idee heeft van welke campagnes op zijn site draaien: maar wel dat het voor beide de meest interessante mix oplevert.

Inmiddels wordt ruim 60% van het advertentieverkeer op deze manier afgehandeld. In termen van geld gaat het om 43% van het volume. Dat komt omdat de clicks binnen automated tranig voordeliger zijn: vaak verkopen publishers hun ‘rest-clicks’ op deze manier en worden de beste/duurste banners (bv op de homepage) via andere kanalen verkocht.

Related posts: