CTR en CPC Benchmarks voor adverteren op Facebook

Er komen steeds meer manieren om op Facebook te adverteren en er is een toename in het aantal partijen dat er gebruik van maakt. Maar welke vorm van adverteren is het meest effectief?

Opvallend is dat de Click-through-Rates (CTR, het percentage mensen dat op een ad klikt na hem gezien te hebben) het hoogst is bij de verschillende varianten van Sponsored Ads. Dat zijn adverteervormen die de Likes/etc van vrienden extra onder de aandacht brengen. Dus: als een vriend (uit eigener beweging) bv de pagina van Triodos Bank heeft geliked, dan kan Triodos deze betaald (en langdurig) onder de aandacht van  zijn vrienden blijven brengen. De CTRs liggen boven de 2%, dat is -vergeleken met andere vormen van display- enorm hoog. Door de hoge CTRs zijn de clickprijzen ook vrij laag. Facebook gaat het immers om het maximaliseren van de CPM (wat impressies opleveren).

Maar naast de advertentie-vorm is ook de branche van de adverteerder van belang voor de CTR en CPC. Een consument is nu eenmaal meer actief geïnteresseerd in sommige producten en diensten dan in andere. Ook is de concurrentie in online marketing hoger in de ene branche als in de andere.

De CTRs varieren van bijzonder laag (bv 0,03% in de auto-branche) tot 0,9% (30x hoger!) in de telecom branche. De variatie in CPC is minder hoog. De goedkoopste clicks komen rond de 20 cent uit en de duurste rond de 40 cent. Opvallend is het hoe groot de variatie is in hoeveel Facebook aan het vertonen van advertenties verdiend. Aan dating klanten wordt nog maar 10 cent per 1.000 impressies verdiend, terwijl in telefoon dat 1,40 dollar is. In de sport branche komt dat zelfs op ruim 9 dollar per 1.000 impressies!

Related posts: