Wat kost een Like op Facebook?

Een eigen Facebook pagina is voor veel B2C-marketeers een must. Direct kunnen communiceren met consumenten die jouw merk zien zitten, een dialoog aangaan, etc. Wie wil dat niet?

En een Facebook Page is zo aangemaakt. En als je iemand in huis hebt die het leuk vind om van tijd-tot-tijd er een leuk weetje, quiz-je of poll-ekke op de pagina te zetten dan ben je een heel eind (vergeet niet de reacties en posts van fans te volgen en er adequaat op te reageren!). Maar…hoe kom je aan een publiek om mee te interacteren?

Mensen zullen de pagina eerst moeten Liken alvorens ze de updates van een merk in hun nieuwsoverzicht gaan zien. Natuurlijk kan je in advertenties, op verpakkingen en dergelijke oproepen tot het Liken van de pagina, maar de meeste merken gaan vroeg of laat adverteren op Facebook om de pagina onder de aandacht te brengen, en om Likes te verkrijgen.

In de tabel staan benchmarks voor verschillende bedrijfstakken van de Click-Through-Rates op Facebook advertenties en de kosten per Like. Het verschilt sterk per branche. De laagste kosten per Like zijn er in bedrijfstakken waar de consument actief affiniteit mee heeft (bv mode of gadgets) of waar er interessante voordelen te halen zijn (bv korting) door een pagina te Liken. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan Retail waarbij klanten die een FB-page liken eerder toegang krijgen tot de opruiming.

Datzelfde beeld komt naar voren uit de percentages van impressies naar Likes. Die zijn erg laag (doorgaans lager dan 1 op de 1000) en varieren sterk. Waar Retail 0,11% scoort (korting!) is het bij vele andere branches lager dan 0,05%.

 

Related posts: