Mobile App install Ads van Facebook wat zijn de kosten?

Facebook presenteerde zeer overtuigende cijfers over het 2e kwartaal van 2013. Een grote sprong in zowel omzet als winst. De grootste sprong in inkomsten kwam uit advertenties op mobiel (groot volume en duurder dan op desktop). En van een relatief nieuwe advertentie-variant op Facebook: Mobile App install Ads.

Dit zijn advertenties die apps onder de aandacht brengen. Vanuit de advertentie kan direct naar de App Store (Apple of Google Play) geklikt worden en kan de App worden aangekocht.

Een effectieve tool omdat mensen de app op hun mobiel te zien krijgen en direct kunnen downloaden en meteen de App kunnen gebruiken: instant gratification. Ook zijn de advertenties enigzins social: je krijgt te zien hoeveel van je vrienden de app al gebruiken.

En het beantwoordt aan een behoefte van App uitgevers. De meeste apps worden gekocht door te browsen in de top 25 lijsten in de App store of door mond-tot-mond. De rankings in de App store zijn afhankelijk van het aantal downloads die een app krijgt, en ook mond-tot-mond moet ‘aangeslingerd worden’ door initiele gebruikers.

Zoals alle App Push/Boost diensten zijn de kosten aanzienlijk (zeker in relatie tot wat veel apps opbrengen). Het De onderstaande grafiek toont wat de gemiddelde kosten per installatie zijn. En let wel, dit is voor gratis Apps. Voor een betaalde App liggen deze kosten hoger. Samengevat: een mooie tool om een app onder de aandacht te krijgen.

Related posts: