Help ik heb een Google Penalty!

Organisch zoekverkeer  is de heilige graal van internetverkeer. Per click kost het geen geld en een nummer 1 positie in de organische resultaten van Google lijken wel een garantie voor een goedlopend internetberdrijf: de gemotiveerde klanten blijven binnenstromen, klaar om geconverteerd te worden.

Dit vormt de basis van de hele SEO-industrie. Bedrijven die zelf -of voor derden- websites (en de omgeving daarvan) zo optimaliseren dat zijn een betere positie in Google (of andere zoekmachines) verkrijgen. En daarmee ontstaat een continu kat-en-muis spel tussen Google en publishers (en hun adviseurs) om de zoekresultaten. Sommige SEOs zijn zo goed in wat zij doen dat er minder relevante (in de ogen van Google en hun gebruikers) naar boven komen in de zoekresultaten. En omdat daarmee de zoekresultaten minder bruikbaar worden (het zijn niet perse nuttige sites die dan naar boven worden geduwd) neemt Google daar actie tegen. Google noemt dit zelfs Serach Engine Spam.

Google past op basis van de technieke van SEO-bedrijven haar logaritme steeds verder aan. Als de SEOs een manier vinden om het logaritme in hun voordeel te laten werken, ontdenkt Google dat en dicht het gat door middel van zogenaamde updates (Panda, Penguin, etc). Daarmee worden de zoekresultaten weer aangepast naar dat wat Google wenselijk acht.

Wat echter ook gebeurd is dat een individuele website gestraft wordt. Als Google denk dat een website ‘illegale SE-praktijken’ doet, dan kan Google dat bestraffen met een lagere positie of zelfs door de website (tijdelijk) uit de zoekmachine te weren. Dus als je opeens niet meer vindbaar bent in Google (zeker als je niet meer op jouw eigen bedrijfsnaam te vinden bent) dan is er waarschijnlijk wat aan de hand. Andere rode vlaggen zijn: een plotselinge, sterke daling in positie of Page Rank, zoeken naar de geindexeerde pagina’s van jouw site levert geen resultaten meer op (zoek in google op “site:www.youurl.nl”).

In Google Webmaster tools kan je meestal wel zien wat de reden voor de penalty is. Dit zijn veelvoorkomende oorzaken:

  • Slechte links: betaalde links, veel linkruil, links van irrelevante site of sites die twijfelachtig zijn, een te eenzijdig linkprofiel overgeoptaliseerde ankerteksten, etc
  • Slechte content: content kopieren van andere websites, content die overduidelijk alleen maar bedoeld is om op bepaalde keywords te scoren, te veel content die van externe sites wordt gehaald
  • Overgeoptimaliseerde pagina’s: pagina’s die niet meer natuurlijk zijn, maar waar elke SEO-trucje uit de kast wordt gehaald
  • Techniek: langzame websites, interne links die doodlopen, fouten in robot.txt, een slechte mobiele website
  • Tekenen dat jouw site betaalde content plaatst (bv advertorials)

Het is erg belangrijk om een penalty-en de oorzaak daarvan- snel te herkennen. Neem zo snel mogelijk maatregelen om de oorzaak weg te nemen en neem (via webmaster tools) contact op met Google voor een herscan (soms handmatig) om de penalty weg te nemen. En vooral, neem in zo’n geval een goede, ethische SEO-specialist in de arm.

 

Related posts: