De aandacht gaat naar sociale media, de business komt uit search en e-mail

Alle guru’s en enthousiaste verhalen ten spijt; sociale media is een weinig betekenisvol kanaal als het gaat om harde sales.

Een onderzoek van Custora onder 72 miljoen (!) consumenten wijst uit dat de traditionele kanalen nog steeds veruit het belangrijkst zijn. Zoekmachines (betaald en onbetaald) blijven de ranglijst aanvoeren en zijn de afgelopen jaren alleen maar gegroeid. Dat wil ook meteen zeggen dat non-branded steeds belangrijker worden bij het binnenhalen van conversies. Dat geeft hoop voor de kleinere eTailers.

Non-search in de vorm van affiliating en banners blijft belangrijk. Het is tekenend dat banners voor minder conversies verantwoordelijk is dan affiliating (overigens de een sluit de ander niet uit).

De grootste teleurstelling zit hem in de hoek van sociale media. Waar deze kanalen de discussie onder online marketeers bijna geheel lijken te beheersen. Is de bijdrage aan conversies marginaal. Het effect zal hem in branding moeten zitten. Maar ook daarvoor moet het onderzoek nog komen dat overtuigend aantoont.

Related posts: