Werkt de uitverkoop vooral online?

ABN Amro heeft uitgezocht wat het effect van de uitverkoop is op de traffic van verschillende winkelformules. Interessant daarbij is dat ze -chapeau ABN AMRO- ook de online winkels hebben meegenomen. En wat blijkt?

Tijdens de uitverkoop gaan veel winkelformules omhoog in traffic. Met een groei van 2-3% bji de nationale formules en warenhuizen valt het zelfs wat tegen hoeveel extra volk dat in de winkel trekt. Veel offline winkels, zoals internationale formules en discount winkels hebben dan zelfs een dip in traffic (omdat mensen tijdens de uitverkoop juist proberen bij premium winkels een voordeel te halen en we weten dat uitverkoop bij internationale winkels tegenvalt? Bij H&M lijkt het overigens permanent uitverkoop)

Maar heel opvallend is dat de online winkels in deze periode minder verkeer hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat de conversie-percentages (en daarmee de verkopen) in de verschillende kanalen omlaag gaan (integendeel waarschijnlijk), maar wel dat mensen tijdens de uitverkoopperiode meer geneigd zijn om even de stad in te gaan. Er is dan immers voordeel te halen in de stad. Maar buiten het uitverkoopseizoen is gaat men in verhouding juist naar de online winkels, daar is in de regel meer aanbod (en voordeel) te halen.

 

 

Related posts: