Hoe gebruikers Apps zoeken, en hoe je beter gevonden wordt

Onze telefoons staan vol met Apps; hoe komen we eigenlijk aan die apps? Hoe komen we op het idee om juist díe app te downloaden in de App store. Er staan er immers honderdduizenden!

Het staafdiagram toont aan dat ‘gewoon zoeken’ in de app store (dus een zoekwoord intypen) het belangrijkst is, maar dat ‘tips van anderen’ bijna net zo belangrijk is (vooral bij iOS, waar ook relatief meer betaalde downloads zijn). Wat afgenomen lijkt sinds de lancering van de App Stores is het belang van de lijstjes als ‘Top rated’ en ‘Most Popular’. Mensen lijken meer actief op zoek op KeyWords en naar het advies van vrienden. Social Media lijkt niet erg belangrijk ik het koopgedrag. Een ander opvallen verschil is dat Android-gebruikers meer op internet (dus via de browser) naar Apps lijken te zoeken, en meer pre-installed apps hebben/gebruiken dan iOS gebruikers.

Overall valt het belang van actief zoeken in de App Store op. En dan dient onmiddellijk zich de vraag aan: hoe wordt je dan gevonden? Is er een soort SEO voor App Stores? JA, en het heet ASO –> App Store Optimization! In de App store heb je als publisher met name de titel van de app, een soort meta-tags (Keywords) tot jouw beschikking om op gevonden te worden. De beschrijving en de screenshots worden niet bij het indexeren gebruikt (maar zijn wel van belang voor de gebruiker natuurlijk). Het is dan ook opvallend dat het opnemen van de relevante Keywords in de titel leidt tot een 10% hogere ranking.

Voorts wordt door de ranking voor een groot deel bepaald door de poplulariteit van de App (en vice versa dus) gemeten door het aantal downloads, en door de mening van klanten; goede apps krijgen een hogere ranking. Het stimuleren van downloads (bv door een gratis apps met eventuele In App aankopen) en het geven van reviews (bv door de bezoeker daar na een tijdje om te vragen) is dus van elementair belang.

Related posts: