Het magazine is op sterven na dood…

Het gaat slecht met de tijdschriften-branche. Waar het lezen (of zelfs lidmaatschap van) tijdschriften altijd een van de favoriete tijdbestedingen van consumenten was, zijn de oplages en abonnementen sterk aan het afnemen. In de VS zelfs met 9,5% in het afgelopen jaar. De daling is het grootst bij dames-, mode- en roddelbladen, daar is een daling van 18,5% te zien.

En dat komt voor een deel door de toename van het aanbod van content op (mobiel) internet. Het is overigens niet echt duidelijk dat de ‘offline magazine consumptie’ afneemt door kannibalisatie door allerlei eMagazines.

Wat het vooral lijkt te verklaren is dat consumenten steeds vaker wachttijd invullen met even snel checken van email, nieuws of het weer op de mobiele telefoon, ook als wij in de rij staan bij de kassa van de supermarkt of het tankstation. En daarmee staan we niet meer open voor allerlei prikkels en impulsaankopen. Marketeers verwijzen er naar als ‘mobiele oogkleppen’. Zou dit ook ten koste gaan van andere impulaartikelen (denk aan bv snoep?)

Related posts: