Social proof als conversie-booster, hoe pak je het aan?

eCommerce is zelfbediening. En dat is soms lastig, want hoe overtuig je iemand die je niet kan zien? Hoe haal je de pre-aankoop twijfels bij een potentiële klant weg? Een van de krachtige methoden is ‘social proof’. Het werkt vooral goed als potentiele klanten wel geinteresseerd zijn, maar het product of de aanbieder niet zo goed kennen en daarom twijfelen: zou het echt wel wat zijn? Is het niet ‘to good to be true’? Het grootste probleem is dat mensen hierdoor de aankoop uitstellen (niet nu) waardoor het vaak niet meer tot een aankoop komt; immers de klant kent het product of aanbieder niet zo goed, dus denkt er later niet meer aan om terug te komen.

Social proof kan daar goed bij werken. Het haalt de twijfels weg door duidelijk te maken dat het product door velen is gekocht (er zijn al veel schapen over de dam), of dat mensen het product/dienst zelfs heel positief waarderen. Er zijn verschillende methoden om Social Proof in te zetten. Volg de link voor een interessant mini-college van Rand Fishin van SEOmoz.

Related posts: