Online retail blijft groeien

Het gaat slecht met winkel straat, maar (daarom) goed met online retail. Met een verschralend offline aanbod en verslechterende service van steeds verder op kosten beknibbelende winkels wordt de consument (zeker de consument in middelgrote en kleine gemeenten) het online kanaal in gejaagd. Getuige de blijvende groei van online retail. Niet alleen groeit de markt naar een krappe 10 miljard. Ook het gemiddelde aantal bestellingen per jaar blijft groeien naar 8,3 per jaar. De groei van het aantal online shoppers lijkt echter minder hard te groeien. De gemiddelde bestelomvang neemt echter weer wat af. Dat hangt waarschijnlijk ook samen met de daling in bestel- en verzendkosten die de meeste shops aan hun klanten rekenen, die dalen, en daarmee worden ook kleinere bestellingen rendabel voor consumenten.

 

Opvallend is dat de groei van online producten (bv muziek, films, apps, software) sneller doorgroeit dan fysieke producten. Muziek is bijvoorbeeld een van de grootste stijgers, evenals speelgoed. Ook de categorien die normaal als ‘moeilijk’ werden gezien voor online (bv kleding) maken een snelle groei door!

Related posts: