Optimale timing van direct e-mail

Een interessant onderzoek naar de optimale timing van direct e-mail. Vooral de ‘direct e-mail-klok’ is heel illustratief. Het beste moment voor mailtjes naar consumenten blijkt de vroege ochtend te zijn. Mensen die thuis -of op het werk- voor de dag echt te starten nog even de mailbox doorlopen zijn het meest waarschijnlijk om een mail te lezen, te openen en er op te handelen (dus ook om het als spam aan te geven).

Een ander moment ‘dat goed voelt’ is tijdens de lunch. De praktijk wijst echter uit dat dat niet een optimaal moment is, mensen blijken dan met name het nieuws te bekijken. Zich in ieder geval met andere dingen bezighouden dan e-mail. Einde-werkdag is er meer aandacht voor persoonlijke zaken, en dan vooral voor zaken als financiën en onroerend goed (ff huisjes kijken op Funda). In de avond -vooral de late avond- zijn vooral impuls-aankopen en acties interessant: een goede tijd voor consumenten acties en voordeel.

Ook is het interessant te kijken naar de optimale verzend-frequentie: die blijkt op 1 tot 4 berichten per maand te liggen. De meeste uitschrijvingen vinden plaats in de eerste tien dagen na inschrijven (ja maar DIT wil ik niet!). Aan de andere kant, het zijn ook de eerste tien dagen waarin het het meest waarschijnlijk is dat een gebruiker clickt op een link in een e-mail. Na een tijdje ontstaat bijkbaar ook een moeheid/blindheid voor de ontvangen e-mails.

Source
 

Related posts: