De grote vlucht van mobiel zoeken en shoppen

De gisteren vroegtijdig uitgelekte kwartaalcijfers van Google waren schokkend; een daling van de opbrengst van betaalde advertenties bij de zoekresultaten zijn eerder gekomen dan gedacht. Natuurlijk zal de crisis -en de krimpende advertentiebudgetten een duit in het zakje doen (no pun intended) – maar de grote groei van mobiel internetverkeer is daar grotendeels debet aan.

Nu komen al 3 van de 5 zoekopdrachten van mobiele apparaten af. En de doorclickratio’s op advertenties vanaf mobiel (tablets en smartphones) zijn aanzienlijk lager dan vanaf desktops. Dat probleem treft niet alleen Facebook, maar dus ook Google. Maar deze groei biedt ook kansen. Zo gebruikt 86% van de mobiele internetgebruikers zijn apparaat wel eens tijdens het TV kijken (zo interessant is de TV nu ook weer niet) en gebruikt 2/3 wel eens een mobiele device om te winkelen (vooral de tablet). En meer dan 52% gebruikt zijn smart phone wel eens als hij in een winkel is om hem/haar te ondersteunen bij het maken van een aankoopbeslissing: even snel de specs opzoeken, is hij elders goedkoper, wat vinden gebruikers er van?

Related posts: