Uitdaging: geld verdienen aan mobiel internetverkeer

Niet alleen Facebook worstelt ermee; het algemene beeld in mobile internet is dat het moeilijk is om aan mobiel verkeer geld te verdienen. Het kleine scherm, het gehaaste ‘tussendoor gebruik’, de beperkte betaalmogelijkheden en uitstelgedrag (‘ik plaats de bestelling wel als ik rustig thuis zit’) zorgen ervoor dat men zich op de mobiele telefoon en de tablet -onderweg- minder laat verleiden tot koopgedrag dan thuis (of op het werk) achter de PC of laptop.

En dat uit zich in veel lagere opbrengsten voor online reclame. Waar 1.000 impressies bezien vanuit de PC $ 3,50 waard zijn, is dat op de mobiele telefoon bijna 5X minder waard.

En dat geldt niet alleen voor de waarde van reclame. Ook aanbieders van online spelletjes Zynga en de Chinese instant messaging service Tencent merken dat het veel moeilijker is om aan het gebruik van de mobiele telefoon geld te verdienen dan aan de desktop-variant. Misschien door een jonger gebruikersprofiel met beperkte financiële mogelijkheden? Door de beperkte mogelijkheden? Of door een overheersend gevoel dat mobiele services gratis horen te zijn?

Related posts: