Apps lijken het beste verdienmodel voor mobile

Daar waar bij de ontwikkeling van het traditionele internet het advertentie-model het belangrijkste verdienmodel was (zeker van 1998 – 2005) is dat bij online internet heel anders. Natuurlijk: de tijden van de vette inkomsten banners liggen achter ons. Maar er is ook iets anders aan de hand. Waar voorheen software (games, Microsoft Office, etc) óf voor hoge bedragen werd verkocht óf massaal illegaal werd gekopieerd is er nu een nieuw businessmodel voor software ontstaan: apps. Voor -traditioneel gesproken- zeer lage bedragen wordt nu software verkocht; geen grote programma’s waar de consument lang over nadacht en lang van gebruik maakte, maar kleine programaatjes die de consument in een opwelling gebruikt  en soms maar enkele uren of dagen gebruikt. En het model werkt. Kijk ook eens naar de onderstaande grafiek die de inkomsten in Apple iTunes tussen apps en muziek vergelijkt:

En hoe succesvol het apps model ook is, de inkomsten op mobiel blijven vooralsnog achter op het gebruik ervan. Waar men 10% van de tijd besteedt aan mobiele media-consumptie, gaat maar 1% van het budget erheen. Ook bij internet lopen de bestedingen nog achter op het media-gebruik, maar is het gat behoorlijk gedicht. Er liggen in ieder geval hele grote kansen op het gebied van het ten gelde make van mobiel verkeer. En de ondernemer in traditionele print mogen zich zorgen gaan maken. Zij ontvangen 25% van alle media-gelden, maar verzorgen maar 7% van de media-consumptie. Vroeger of later gaan marketeers deze discrepantie opmerken en zullen er harde klappen vallen.

Related posts: