Facebook gaat geld verdienen met Gifts! (het werd tijd)

Eindelijk lijkt Facebook een antwoord gevonden te hebben om aan al dat gebruik van het sociaal netwerk te gaan verdienen! Met advertenties viel de ARPU (Average Revenue Per User) erg tegen.

Vooral het verdienen aan het mobiele verkeer (dat door de opkomst van de smart phone en mobiel internet heel sterk in opkomst is, vooral voor sociale netwerk) zette het sociaal netwerk voor de nodige hoofdbrekens.

Dat werd ook duidelijk na de beursgang in mei 2012, de koers halveerde in korte tijd.

Advertenties (zowel op de desktop als de mobiele versie) hadden bij Facebook hopeloos lage Click Through Rates, vele malen lager dan bij het zoekgeorienteerde Google (met advertenties die passen bij een initiatief genomen door de klant) en leverden minimale CPM-bedragen op.

Maar met Facebook Gifts lijkt er een effetieve methode gevonden te zijn die zelfs beter past bij de aard van het netwerk en het gebruik ervan dan advertenties. De mogelijkheid om cadeaus en virtuele cadeau-bonnen (ook voor kleine bedragen) te geven aan jouw vrienden. Denk bijvoorbeeld aan een kopje koffie bij Starbucks voor iemands verjaardag. Of een knuffel aan de papa-mama van een ziek kind. En straks misschien wel een leuke app voor op de telefoon of iPad? Of bedrijven die -zeer gericht- leuke cadeaus en monsters aan klanten kunnen geven?

Mogelijkheden te over om gebruikers te stimuleren om elkaar frequent een (mini-)cadeautje te geven. En naturlijk met een marge of aanbreng-fee voor Facebook. Wedden dat de ARPU binnen de kortste keren die van Google voorbij streeft? (zie grafiek). Het is ook verbluffend dat Facebook op dit moment minder zou verdienen dan veel andere netwerken die noch het formaat noch het engagement/hang time hebben van Facebook.

Fijn dat er ergens nog creatieve business developers zitten die niet vanuit de markt, maar vanuit de behoeften van de klant denken.

Related posts: