Online is de nagel aan de doodskist van de kranten-business

Soms weet je iets al, maar moet je er even een plaatje van zien om het echt tot je te laten inwerken. Het bovenstaande plaatje toont de omzet van de kranten-industrie in de Verenigde Staten. Maar hij hij is voor Nederland niet zo veel anders, hooguit iets minder mega-dramatisch.

Een industrie die vanaf 1950 een geleidelijke groei laat zien en die in 2000 knakt, om geen ommekeer meer te zien. Interessant is dat er een kleine revival is tussen 2002-2004 als men de online omzet bij de omzet van de papieren krant optelt. In die jaren was de opbrengst van banners en dergelijke nog redelijk (een CPM van 10-30 euro was toen nog haalbaar) maar die is in de tussentijd ook gedecimeerd (erger want het is meer dan 10x minder waard geworden).

Op dit moment is de kranten-industrie kleiner dan hij in 1950 was. En het einde is niet in zicht…

Een illustratie van hoe disruptive technology een bedrijfstak op zijn kop zet. Natuurlijk is de vraag of dit een wenselijke ontwikkeling heel valide. Wie zorgt er vanaf nu voor nieuwsgaring en -duiding?

Related posts: