Niet alle winkelwagens komen aan bij de kassa!

In de echte supermarkt misschien een uitzondering, maar online eerder regel. Iemand die een winkelwagen vollaadt om hiermee nooit bij de kassa te arriveren. Een op de twee á drie winkelwagens die op webshops worden gevuld leiden nooit tot een ‘naar afrekenen’ (check-out) actie. Hoe komt dat? Waarom doet een consument uitgebreid de moeite om producten in een winkelwagen te gooien, zonder deze af te rekenen?

Een shopping cart op een website is natuurlijk een heel handig ding. Als je wil weten wat je ongeveer kwijt zou zijn voor een voorgenomen bestelling hoef je niet alles uit het hoofd te rekenen of op een kladblaadje te schrijven; gooi het in de winkelwagen en je ziet het vanzelf. Daar kan, en hoef, je als webwinkelier niets aan te doen. Maar er zijn ook wat redenen die je als webwinkelier wél kan aanpakken, en die een positieve uitwerking op ROI hebben. Zo maken 44% van de consumenten nooit de beweging naar het afrekenen omdat de verzendkosten hen tegenvallen of omdat ze denken dat de prijzen hoger zijn dan nodig. Daar is wel wat aan te doen. Een aantal strategieen om de abandonment-rate te verlagen:

  • Wees duidelijk over verzendkosten, extra kosten en dergelijke op de site. Dwing bezoekers niet om het uit te vogelen door een ‘proefbestelling’ te plaatsen. Hou de regels simpel.
  • Kijk hoever je kan gaan met gratis verzending of zeer lage verzendkosten, je ziet het direct terug in conversie (en hopelijk niet teveel in de marge, in negatieve zin)
  • Hou alles simpel en vraag NOOIT om registratie voor het afrekenen. Mocht klantregistratie essentieel zijn (wees kritisch!) hou het dan simpel en geef klanten de optie om met hun Facebook account oid te registreren.
  • Toon garanties omtrent prijs (bijvoorbeeld laagste prijs garantie), retourzending, garantiecertificaten en keurmerken, etc bij de shopping cart.
  • Toon customer support informatie bij de cart.
  • En, last but not least, misschien wil de klant er gewoon even over nadenken, biedt hem de kans om zijn winkelwagen te bewaren of laat hem weten dat de website zijn winkelwagen zal onthouden voor bij een volgend bezoek.

Related posts: