Belangrijkste doelen en frustraties van online marketeers

Wat houdt marketeers het meest bezig op het gebied van online marketing? Onderzoek van webmarketing123 laat zien dat er belangrijke verschillen zijn tussen B2B en B2C marketeers. Waar B2B marketeers het meest bezig zijn met het genereren van keiharde leads, zijn B2C marketeers het meest geinteresseerd in het vergroten van de naams-/merkbekendheid. Op zich niet zo gek in een wereld waar meer B2B-marketeers een directe relatie onderhouden met klanten en waar B2C-marketeers vaak afhankelijk zijn (en strijden met) distributie-kanalen van derden. Maar dan blijft de vraag: zou pull marketing online dan wél werken?

IIn relatie tot het voorgaande is het wel gek om te zien dat de grootste frustratie van marketeers het meten van de ROI van de online inspanningen is. Is dat bij offline marketing dan eenvoudiger? Juist niet! Een statistiek die zich wat lastig laat duiden: de ROI van SEO moeilijker meetbaar dan die van Social Media? 1 op de 5 heeft moeite met de ROI van PPC meten? Het lijkt voor veel marketeers tijd voor een cursus Google Analytics…

En dan vraag je je af hoe deze marketeers (waarvan 60% moeite heeft met het meten van de ROI van social media) hebben bepaald dat ze geld verdienen aan social media. Bijna 40% van de B2C marketeers geeft aan geld te verdienen aan Facebook (wij ontmoeten ze in onze dagelijkse praktijk tot op heden zelden/niet). En 6% schijnt zelfs te verdienen aan Pinterest! Ook opvallend dat de investeringen in social media in grote lijnen op elkaar lijken. Het belangrijkste verschil is dat B2C marketeers meer in Facebook investeren en B2B marketeers meer in LinkedIn. Daar hadden we dit onderzoek ook niet voor nodig…

 

Related posts: