Wat doen mensen met hun mobieltje rond het shoppen?

Nu ruim 50% van de consumenten rondloopt met een smartphone begint de tijd voor retail- en product-/brand-marketeers te dringen om te zien wat ze met dit fenomeen aanmoeten. Het bovenstaande onderzoekt onderstreept nog eens hoe sociaal koopgedrag is. De grootste toepassing van de smart phone is het fotograferen van het product in de winkel. Om het later nog eens te zien, maar vooral om het met anderen te delen, eventueel direct via de mail! Wat kan/moet je hier als marketeer mee? Verpakkingen laten ontwerpen die beter afgestemd zijn op fotograferen/doorsturen?

En dan is er natuurlijk het zoeken naar informatie over het product. Is deze camera wel spatwaterdicht? Zijn deze sneakers er niet in andere kleuren? Zit er ook een US-stekker in de doos? Google geeft sneller en duidelijker antwoord dan de meeste verkopers in een winkel en de consument weet dat. Wat is de toegevoegde waarde van retail straks nog? Wat moet een verkoper straks kunnen? Meer, of juist minder?

En -last but not least- prijsvergelijking. Ruim eenderde geeft aan het nog even online te checken. Hoe ga je als winkelier ervoor zorgen dat je er dan nog positief uitspringt? Dat de consument niet -op jouw winkelvloer- een order bij een online concurrent gaat plaatsen omdat hij 5% goedkoper uit is? Wat is jouw toegevoegde waarde? Of verwordt je tot een gratis toonzaal voor de online winkeliers? (zo lang dat sustainable is natuurlijk). En dat de consument bereid is om ook mobiel de online aankoop te doen wordt ook duidelijk uit dit onderzoek.

Spannende tijden voor marketeers, we blijven het roepen!

Related posts: