Facebook, Twitter en LinkedIn blinken allemaal ergens in uit, Google+ blijft achter

Hoewel het op de beurs niet zo goed gaat met Facebook is en blijft het met afstand het grootste sociale netwerk. Naar eigen zeggen ruim 900 miljoen gebruikers en ergens in 2013 wordt de miljardste Facebook-gebruiker verwacht.

Facebook gebruikers zijn ook actieve gebruikers, zij delen veel informatie en lezen de posts van hun vrienden regelmatig. Als het gaat om het delen van posts van anderen (Share bij FB, retweet bij Twitter) doet spant Twitter de kroon. Twitter gebruikers hebben een 5x hogere waarschijnlijkheid om een bericht door te plaatsen dan FB-gebruikers. Dat is de kracht van Twitter. Hoewel het van de vier leading social media de kleinste is (in aantal gebruikers) is er de grootste ‘doorgeef-cultuur’ dat is voor de marketeer een dankbaar kanaal. Bij andere kanalen is óf de activiteit van gebruikers veel kleiner (LinkedIn en G+) of draait het meer om eigen/originele content die wordt geplaatst (FB).

 

 

LinkedIn heeft iets meer gebruikers als Twitter en zij zijn ook minder actief. Het delen van informatie met de achterban is op bijna alle vlakken veel lager dan bij FB en Twitter. Een uitzondering is zakelijk georienteerde informatie; waar FB daar een lage waarschijnlijkheid van doorplaatsen heeft, is LinkedIn daar juist heel sterk. Kansen voor B2B-maketeers dus.

Het sufste jongetje van de klas is Google+. Het netwerk blijft (ondanks de ‘koppelverkoop’ met de andere google producten sterk achter. Het aantal gebruikers is nog aanzienlijk en vergelijkbaar met Twitter en LinkedIn, maar de gebruikers laten hun account gewoonweg links liggen. Met logt er niet op in, en men deelt geen informatie. Geen unieke/persoonlijke content, en er wordt geen informatie op doorgeplaatst. Google zal een doortastende strategie nodig hebben om G+ tot een succes te maken.

Related posts: