Google’s ActiveView, eindelijk GRP-denken online


GRP -Gross Rating Points was hét kental waar de traditionele marketeer naar keek bij het meten van het bereik van reclame via traditionele media (Radio, TV, krant, etc.). Het vertelde de marketeer wat hij wilde weten: hoeveel mensen heb ik nu daadwerkelijk bereikt met mijn uiting. Er was veel -subjectief- onderzoek (of getover met getallen) voor nodig om er een uitspraak over te doen maar àla, je had een antwoord.

Het ontbreken van dit gegevens bij online marketing was marketeers een doorn in het oog. Het accent lag bij online advertising bij twee kentallen: hoe vaak is er op een advertentie geclickt (bv bij Google Adwords en banners) of hoe vaak is een banner geserveerd (bannering).

Geserveerd is hierbij het actieve woord. Ook een banner die werd gepubliceerd op een deel van de pagina waar een gebruiker nooit naartoe zou scrolle werd gezien als een geserveerde advertentie. En dat terwijl het advertentienetwerk met zekerheid wist dat deze advertentie niet gezien en geclickt kon worden.

Met Active View van Google komt daar eindelijk een einde aan. Bij het serveren van advertenties komen er kentallen bij. En op termijn mogelijk afrekenmodellen op basis van deze kentallen:

Welk percentage van een advertentie is gezien?
Hoe lang was een advertentie in beeld?

Google zet hier eindelijk de jacht mee in op de brand advertister. Adverteerders die niet primair op zoek zijn naar clicks/traffic naar hun website, maar naar naamsbekendheid, merkvoorkeur, ondersteuning van productintroducties, etc.

En dat is natuurlijk een enorme markt met grote budgetten die van andere middelen (zoals TV) afgesnoept kunnen worden….

Related posts: