In-app analytics kruipen naar niveau web-analytics


Het is ongelooflijk hoeveel informatie je hebt over de bezoekers van jouw website. Google Analytics is hierbij natuurlijk voor velen de steun-en-toeverlaat waar ontzettend veel inzicht aan te ontlenen is. Tot voor kort lag dat voor de publishers van apps heel anders. Natuurlijk wist je wel hoeveel mensen jouw app in de app store hadden gedownload (betaald of gratis), maar hoe vaak gebruikers dan de app opstarten en wat zij daarbinnen wel en niet doen was een groot vraagteken.

Langzaam beginnen instrumenten te ontstaan waarmee je als app-publisher inzicht krijgt. En -zoals bij Google Analytics- zijn er ok gratis tools beschikbaar om dit te doen. Een interessante hierbij is Flurry. Een tool waarmee veel informatie verkregen kan worden over de frequentie van gebruik, de in-app aankopen die worden gedaan, de aandelen van nieuwe gebruikers versus bestaande gebruikers, etc. Bijzonder hierbij is dat er ook benchmarks beschikbaar zijn van andere apps. En dat is in deze tijd waarin nog weinig ervaringscijfers beschikbaar zijn wel zo handig.

Related posts: