Koopgedrag nieuwe apps

Nielsen heeft uitgezocht welke kanalen het belangrijkst zijn voor het vinden van nieuwe apps door gebruikers van iOS en Android. Bij beide is de App store (via het mobiele apparaat/tablet) het belangrijkst. Daarbinnen zijn de ‘Top-lijstjes’ het allerbelangrijkst voor ‘app discovery’. Bijna 2/3 van de discoveries vindt zo plaats. Het is dus heel belangrijk om in dit soort lijstjes te komen: door veel te verkopen (virtuoze cirkel) of door ‘in the spotlight’ te komen. Ook het goed vindbaar zijn op keywords en dergelijke is erg belangrijk, daarover hebben we eerder posts gedaan.

Referenties door vrienden/familie zijn het 2e kanaal, en daarbij val op dat dat bij Apple gebruikers frequenter gebeurd. Dat bevestigd een vooroordeel dat Apple gebruikers meer engagement met hun toestel hebben. Dat blijkt ook uit de aankoopcijfers.

In-app advertisement -waar op dit moment veel op wordt gewezen als dé oplossing voor app marketing- blijkt voor een heel klein deel van de discoveries verantwoordelijk. Het promoten van apps binnen een andere app is een belangrijker methode (bv uitgevers die meerdere apps bij elkaar onder de aandacht brengen).

Related posts: