ASO is het nieuwe SEO (App Store Optimization)

Apps zijn vanuit het perspectief van software marketing de grootste ontwikkeling van de afgelopen jaren. Ze namen de software markt in een hele korte tijd over: kleine, goedkope programmaatjes die (bijna) direct door de ontwikkelaar aan de consument geleverd worden. In één keer waren een aantal langdurige hindernissen geslecht: illegaal kopiëren van software, dure software, ingewikkelde installaties en onzekerheid over de kwaliteit en veiligheid.

Maar er kwam één probleem bij voor software marketeers. Hoe vermarkt je een app eigenlijk? Natuurlijk, apps staan in de apps store. Maar daar staan er heel veel in. Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt?

Het antwoord schuilt in traditionele SEO…de App store werkt op een vergelijkbare manier als Google; er wordt gezocht op tekst. In de Apple App Store (zowel die voor iPhone/iPad als die voor de software voor de Mac-computers) wordt door bezoekers met name gericht gezocht op zoektermen.

Het is dus heel belangrijk om goed keyword research te doen: op welke zoekwoorden zoekt men eigenlijk. Net zoals bij SEO gaat het hier om het vinden van de termen die consumenten gebruiken, en niet om de vaktermen die marketeers graag bezigen. Hier kan een traditionele SEO-expert goed bij helpen, hoewel het lastig blijft om te ontdekken welke termen goed converteren (of zelfs welke termen vaak worden gezocht, deze informatie geeft Apple niet af).

Maar in welke velden wordt eigenlijk gezocht als er een zoekopdracht wordt gegeven?
In de Apple App stores worden de volgende velden doorzocht:

  • De naam van de App
  • De naam van de uitgever van de App
  • De Keywords van de App

Velen denken dat er ook gezocht wordt in de uitgebreide beschrijving of in de reviews van de apps. Dat is pertinent niet het geval….niet in de zoekmachine van de App store zelf. De Apps zijn ook te vinden op de iTunes-website als met in Google zoekt (dus ‘gewoon via de PC’), dán wordt deze content natuurlijk wel gewoon doorzocht en gevonden.

Het is dus van belang om goede keywords te kiezen (totaal maximaal 100 characters, woorden of woordgroepen gescheiden door een coma, spaties na de comma zijn niet nodig) op basis van keywords research. Een veel gemaakte fout is om de naam van de app ook in de keywords te laten terugkomen. Dat is niet nodig, en zelfs zonde van de kostbare ruimte. Een handig trucje kan zijn om de app te laten beginnen met een nummer, die worden bovenaan gesorteerd. Denk er trouwens aan om de naam te ‘pimpel’ met wat extra keywords. Die worden misschien niet in zijn geheel in de zoekresultaten getoond, maar doen wel mee in het zoeklogaritme. Dus liever ‘Kindle: the Amazon eReader’ dan enkel ‘Kindle’.

Overigens, bij Apps die internationaal worden uitgebracht is het mogelijk om per taalversie andere keywords te gebruiken.

Related posts: