Marketing van een app: van idee naar kaskraker!

De meeste apps sterven in vergetelheid in de app store. Het grote aanbod en het vrij vraaggestuurde koopproces zorgen ervoor dat veel apps het moeilijk hebben. App marketing lijkt vooral een strijd te zijn om wie in de ‘spotlight’ lijstjes van de week komt. Om dan een week lang te ‘shinen’ en daarna een grote kans te maken op wederom…vergetelheid.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw briljante app-idee wél gevonden wordt door potentiële klanten? Wij verzamelden de beste tips:

  1. Zorg voor veel, en goede reviews van gebruikers. iOS biedt de mogelijkheid om gebruikers in-app te vragen om het plaatsen van een review, en hen dat heel makkelijk te maken. Hierbij verdient het aanbeveling om pas om een review te vragen als de gebruiker de app een paar keer heeft gebruikt. En dus gewend is aan de werking ervan, en enthousiast geworden is.
  2. Kies een goede naam. Een naam die makkelijk te onthouden is, en een naam die eigenlijk niet verkeerd te spellen is. Word-of-mouth is essentieel bij app marketing en het helpt niet als mensen de naam niet goed kunnen onthouden.
  3. Kies de juiste keywords. De app stores geven resultaten op basis van keywords (eigenlijk zoals Google ook werkt). Bij de Apple app store worden overigens de teksten in de beschrijving niet gebruikt voor het bepalen van de zoekresultaten. Kies de keywords dus goed. One shot opportunity.
  4. Schrijf een goede beschrijving. Ga niet voor ellenlange beschrijving van features, maar verkoop de app ‘wat heeft de klant eraan? Wat mag hij verwachten? waarom moet hij deze app zeker hebben? Welk probleem lost deze app op? De header is het belangrijkst.
  5. Investeer in een goed icoon voor de app. Welk icoontje valt op in het lijstje van 25 zoekresultaten en verteld het verhaal? Durf te variëren om te zien welke het het verhaal het best verteld en het best overtuigd. Gebruik opvallende kleuren en overweeg het een opvallende rand te geven.
  6. Creëer buzz. De app store staat vol met slechte apps. Zorg ervoor dat de jouwe wel goed is, dat is wat mensen met elkaar delen. Zorg ervoor dat app review sites over jouw app schrijven.
  7. Biedt de app gratis aan. Betaalde apps hebben het moeilijk in het huidige freemium-tijdperk. Zoek naar mogelijkheden om de app gratis weg te geven en dan door in-app purchasing inkomsten te genereren. Zeker als de viral effecten van de app aanzienlijk kunnen zijn.
  8. Zorg voor goede schreenshots. Kies voor de beste delen van de app om te tonen, verspil de ruimte niet aan de introschermen of andere plaatjes die wel het verhaal vertellen, maar niet overtuigen.
  9. Adverteren. Binnen de app store zijn mogelijkheden voor adverteren, maar denk bijvoorbeeld ook aan het adverteren in andere apps binnen de doelgroep/toepassing.
  10. Ga voor internationale markten. Met meerdere taalversies vergroot je jouw afzetmarkt aanzienlijk. Italie en Frankrijk zijn sterke markten (veel tablets en smart phones, weinig engelssprekenden.

Related posts: