Burst Campaigns als App marketing instrument

Een van de belangrijkste manieren (naast mond-tot-mond) waarop mensen ‘aan nieuwe apps komen’ is door het doorzoeken van de ‘top-lijsten’ in de app stores: de algemene top100 lijst, de top25-50 per categorie, etc. De manier om hierin te komen is door veel downloads te krijgen in een korte tijd. Het zijn een soort hitlijsten zoals die ook voor muziek bestaan. En daarmee wordt het een beetje kip-ei; om veel te verkopen moet je hoog in de lijsten staan, en je komt hoog in de lijsten door veel te verkopen…

Er is een groep dienstverleners opgestaan die zogenaamde ‘burstcampaings’ verkopen. Deze partijen beschikken over grote mailinglijsten of een grote installed base van geisntalleerde apps waarmee zij een app van derden onder de aandacht brengen (bv. een melding op jouw iPhone afkomstig van de ‘tip-app’) of een mailtje met ‘hot apps’ dagelijks/wekelijks in de mailbox.

Deze partijen gebruiken deze databases/installed base om een burst/explosie aan aandacht voor een app te verkrijgen en deze zo de toplijsten in te loodsen. Daar moet je als uitgever uiteraard voor betalen: een bedrag per installatie, per click of per view. Het lijkt veel op de afrekenmodellen voor banners.

Voorbeelden van deze bedrijven zijn: Appsfire, Chartboost, Tapjoy, MagicSolver, FreeAppaDay en Leadbolt. Bezoek de sites van deze ondernemingen om meer te lezen over de specifieke oplossing/aanpak die zij aanbieden.

Het is van belang hierbij te vermelden dat deze bursts goed schijnen te werken voor het geven van een duw aan gratis apps (of freemium) en dat het voor betaalde apps niet goed werkt. Sowieso is het van belang om bij de selectie van een partij voor deze dienst de volgende vragen te stellen:

  • Wie is mijn doelgroep? Wat zijn hun behoeften?
  • In welke context kiest iemand voor het downloaden van de app?
  • Hoe groot is de installed base?
  • Bij hoeveel telefoons staat de push notificatie aan?
  • Welke landen bereiken ze? Hoeveel mensen?
  • In welke categorieën zijn ze sterk?
  • Wat is hun conversie?
  • Welke prijsmodellen hanteren ze?
  • Wat kost het?

Related posts: