B2B marketeers: WAKKER WORDEN, het is tijd om de mogelijkheden van Apps te ontdekken!

De aandacht voor apps is overweldigend. En hoewel het nog overgelijkbaar is met good-old internet begint er ook steeds meer kennis over app strategies en app marketing te circuleren op het internet. Maar dan hebben we het wel over B2C-apps….

Ten aanzien van B2B-apps blijft het echter oorverdovend stil. B2B business developers en marketeers zijn bezig met apps als nieuw communicatie- of distributiekanaal. Een zoekopdracht op Google naar ‘B2B app marketing’ is daar het bewijs van.

En dat terwijl apps een uitstekende manier kunnen zijn voor B2B marketeers om met hun klanten of prospects te communiceren, of sterker, zich met hen te verweven. Als mensen eenmaal een bepaalde app gebruiken, blijven ze hem meestal gebruiken. De ‘psychologische overstapkosten’ lijken vrij hoog te zijn.

De grote softwarehuizen hebben apps al ontdekt als product extension. Denk bijvoorbeeld aan SAP of CRM-systemen die apps bieden waarmee je gemakkelijk onderweg gegevens kan raadplegen. Een aantal voorbeelden van B2B apps ter inspiratie:

  • Mobiele dashboards of access door bestaande software of online/SAAS afgeleverde diensten (bv een app met rapportage van verkoopstanden van een kaartverkoopsysteem of een personeelsplanningssysteem)
  • Kennis op locatie beschikbaar maken (bv. een leverancier van laadkleppen voor vrachtauto’s die chauffeurs troubleshooting tips geeft om zelf hun laadklep weer aan de praat te krijgen)
  • Location based services. Welke voordelen kan het bepalen van de geografische locatie van een klant bieden om hem sneller, beter of goedkoper van diensten te voorzien?
  • Reminders. iOS en Android bieden prachtige diensten om klanten aan iets te herinneren op basis van triggers als tijd, locatie, of andere event-triggers.
  • Kleine handige tools. Handige tools die het leven van de klant eenvoudiger maken, denk bijvoorbeeld aan een app waarmee verpleegkundigen makkelijk op basis van leeftijd/gewicht van een kind de optimale dosering van een geneesmiddel kunnen bepalen.

De lijst is eindeloos en wordt alleen maar beperkt door de creativiteit van een B2B business developer. Eigenlijk is er voor  elke B2C app/functionaliteit wel een B2B evenknie te bedenken.

En natuurlijk kunnen veel van deze diensten ook via regulier of mobiel internet (html5) geleverd worden. Een app heeft echter het voordeel dat er ook veel informatie off line beschikbaar gemaakt kan worden. Het voordeel is dat dit ook werkt als mensen liever niet hun kostbare bandbreedte van hun privé abonnement voor zakelijke doeleinden gebruiken (denk aan een verpleegkundige) of voor doelgroepen die veel in het buitenland reizen en daar geconfronteerd zouden worden met hoge kosten (denk aan chauffeurs of zakenmensen die veel reizen). Een nadeel van kiezen voor de app (in plaats van mobiele sites) is echter wel dat deze voor meerdere platformen ontwikkeld moeten worden.

Related posts: