B2B apps distribueren voor iOS

Veel mensen hebben een smart phone van de werkgever, maar hebben een privé account in de app store (betalen apps met de privé creditcard). Is dat geen drempel voor B2B app marketeers? Zullen potentiële klanten/gebruikers van B2B apps niet terughoudend zijn om zelf te betalen voor apps die zakelijk worden gebruikt? Zijn werkgevers niet terughoudend om van al deze medewerkers declaraties te krijgen voor aangekochte apps? Hoe manage je het proces van welke apps jouw personeel moet gebruiken?

Het lijkt een lastig probleem, maar apple biedt hiervoor het Volume Purchasing Program (VPP). De werkgever kan de apps in volume aanschaffen en vervolgens zelf bepalen welke medewerkers de apps krijgen. Dat kan bij lage aantallen door middel van het mailen van vouchercodes. Maar voor grotere hoeveelheden (grote organisaties met veel medewerkers of klanten aan wie de software beschikbaar gemaakt moet worden) kan dat ook met Apple Configurator (een app toewijzen op basis van de apparaat-code van een individuele iPad of iPhone) en er zijn ook softwareoplossingen beschikbaar van andere leveranciers (Mobile Device Management) die zich zelfs laten koppelen met grote ERP systemen die veelal worden gebruikt voor Work Force Management.

Het bovenstaande kan gebruikt worden voor apps die algemeen beschikbaar zijn in de app store (bijvoorbeeld het personeel voorzien van Tom Tom of Keynote), maar deze instrumenten kunnen ook gebruikt worden voor het beschikbaar maken van Custom Apps. Apps die speciaal voor een bedrijf worden gemaakt of aangepast (bv een app versie van het gebruikte ERP) en die alleen bedoeld is voor personeel, klanten, etc. Hiermee is het mogelijk om een app te maken die niet algemeen in de app store zichtbaar/verkrijgbaar is, maar wel beschikbaar gemaakt kan worden aan B2B klanten, medewerkers, gebruikers, etc.

Related posts: