Facebook test met advertenties op basis status updates en comments

De tegenvallende beursintroductie is voor een groot deel te wijten aan de tegenvallende advertentie-opbrengsten van het sociale netwerk. Er zijn bijna 1 miljoen gebruikers, maar ze clicken weinig op de advertenties. Dat maakt het voor Facebook (veel campagnes worden per click afgerekend) en voor adverteerders (het levert te weinig op) te weinig interessant.

De targetting-mogelijkheden van Facebook zijn in principe goed; er kan op heel veel variabelen getarget worden. Maar wat is er dan mis? Waarom is de CTS (click-through-rate) dan al snel tientallen tot honderden keren lager dan bijvoorbeeld Google Adwords? Het grote probleem lijkt intentie te zijn.

Waar een Google Adwords advertentie wordt getoond op het moment dat een gebruiker actie en op eigen initiatief op zoek is naar iets (en dus meer waarschijnlijk tot een click of zelfs conversie leidt) is dat bij Facebook niet het geval. De gebruiker gaat vooral voor het checken van zijn Wall of News Feed en ziet in de marge daarvan advertenties die op dat moment niet perse relevant zijn. Zij komen op dat moment niet over met de intentie van de gebruiker. Daarmee lijkt Adverteren op Facebook vooral interessant voor branding doeleinden. Maar dat is voor veel marketeers niet voldoende.

Daar zou spoedig verandering in kunnen komen. Facebook test bij sommige gebruikers al advertenties de intelligent getarget worden op basis van waar een gebruiker over schrijft in Facebook. Dus: mopperen over een kapotte auto? –> advertentie voor een garage in de buurt. Waar zal ik deze zomer op vakantie gaan? –> advertenties voor touroperators.

Dat zal de CTR en de potentiële kosten per click of impressie flink opstuwen. En onze verwachting is dat Facebook ook spoedig een volwaardige internet zoekmachine zal introduceren (met zoveel gebruikers en hang time is het bijna ongelooflijk dat dat er nog niet is), en dat zij daarmee toegang zullen krijgen tot de lucratieve markt van search advertising.

Related posts: