Online shoppen: Nederland aan kop in EU

In 2011 deed maar liefst 69% van de Nederlanders tussen 16 en 75 jaar een aankoop via internet. Een flinke toename vanaf 2006 (toen deed 49% dat). Een opvallend grote groei bij de ouderen, daar zijn 3x zo veel mensen online gaan kopen. In Europa behoren we daarmee tot de topgroep en zitten we ruim boven het Europese gemiddelde (40%). Opvallend is ook het verschil in penetratie per sector. Zo is overduidelijk dat de grote aanjager van het vertrouwd raken met online kopen de reis-branche is. Dat wordt ook heel duidelijk als je in het straatbeeld naar het aantal reisbureau’s etc kijkt. De online-only strategie van een aantal low-cost airlines zal daar ook zeker aan hebben bijgedragen. Een gidssegment die de weg opent voor alle andere segmenten. Ook zeer opvallend is de grote penetratie bij de toegangskaartjes voor bv concerten. Ook daar blijkt hoe klantonvriendelijk dat in het verleden georganiseerd was. En dat boeken een online artikel pur sang geworden was wisten we allemaal, maar de nr 3 positie van kleding is toch erg bijzonder. Beide illustreren hoe belangrijk ruime keus en koopgemak voor klanten zijn. En wie had een daling van het percentage online kopers van hardware verwacht?

Related posts: