Trend: Inloggen met een social media account ipv account aanmaken


Je ziet het steeds vaker, websites of webshops waar je niet al je gegevens hoeft af te geven om een account aan te maken, maar waar je (ook) direct met jouw Facebook account kan inloggen. En het heeft een grote logica, veruit de meeste bezoekers/klanten hebben een account bij Facebook e.a., en in de meeste gevallen ben je meer zeker dat deze gegevens betrouwbaar zijn dan wat iemand bij het aanmaken van een account op jouw webshop invult.

En bezoekers geven er steeds meer de voorkeur aan. Het ondersteun conversie (maar liefst 75% van de winkelwagentjes wordt verlaten zonder te betalen!). De cijfers zijn opvallend: in een jaar tijd is het aantal bezoekers dat bereid is om met zijn social account in te loggen van 28 naar 41% gegaan. En het aantal bezoekers dat bereid is om een dedicated account aan te maken heeft het omgekeerde pad gevolgd. Een duidelijke trend.


De duidelijke voorkeur om in te loggen met Facebook ligt misschien voor de hand. Yahoo (in de VS sterk, waar dit onderzoek is gedaan) zit toch nog op 12%.

Wat ook opvalt is dat de betrokkenheid van bezoekers die inloggen met social accounts veel hoger is dan bezoekers die niet inloggen (het is ook een wat scheve vergelijking). Hoewel het logisch is dat bezoekers die een share doen een langere hang time hebben op de site, zijn de verschillen erg groot. En omgekeerd geldt: als de bezoekers die lang op een site verblijven bereid zijn om in te loggen met hun social account, doe het dan!
Dit zijn voor de meeste publishers of retailers de bezoekers waar je het van moet hebben.

Related posts: