3 handige tools om jouw concurrenten te volgen: Alexa, Compete, Google trends

Hoeveel bezoekers heeft een bepaalde website? Op welke Keywords is jouw concurrent goed te vinden? Uit welke landen komen dat bezoekers voor een bepaalde website? Het lijken zaken die onmogelijk zijn om in te schatten zonder toegang tot de Google Analytics van een website, maar niets is minder waar.

Er zijn een aantal vrij toegangkelijke tools die je als online marketeer kan gebruiken om onderzoek te doen naar de populariteit van websites, de herkomst van hun verkeer en dergelijke.

Een voorbeeld daarvan is Alexa. Voer eens een aantal websites bij Alexa in en je zal ontdekken welke rijkdom aan informatie je kan verkrijgen. Over sites met weinig verkeer krijg je aanzienlijk minder informatie dan over sites met veel verkeer, maar zeker nuttig.

Ook Compete en Google Trends geven je inzicht op de bezoekvolumes van websites. Er is onderzoek gedaan naar de accuratesse van de gegevens die deze sites opleveren (door de inschatting van deze sites te vergelijken met Google Analytics van de bewuste sites). Bij absolute gegevens blijkt het over algemeen redelijk kloppen. Bij relatieve vergelijkingen (site A met site B) blijkt het over het algemeen zeer goed te kloppen.

Doe er als marketeer je voordeel mee, gooi eens een aantal belangwekkende sites, bv van concurrenten door alledrie te tools en vergelijk ze. Als ze redelijk unaniem in hun antwoord zijn mag je er best conclusies uit trekken. Is die kleine speler als een komeet aan het groeien?

Related posts: