De opmars van het eBook

Amazon.com verkoopt inmiddels meer eBooks dan gewone/papieren boeken. Uit het bovenstaande onderzoek blijkt waar dat door komt. Mensen vinden eBooks makkelijker als ze uit veel boeken willen kunnen kiezen (de heavy users van boeken lijken een voorkeur voor ebooks te hebben) en het is makkelijk om mee te nemen op reis of tijdens woon-werk verkeer. Ook is het opvallend dat boeken met anderen delen (bv uitlenen) een belangrijk nadeel van het eBook is. Een van de issues die gepaard gaan met DRM. Geheel terzijde: Compass Online marketing is druk bezig met het veranderen van de mening dat een eBook minder is voor het voorlezen aan kinderen. Later dit jaar lanceert Compass een reeks elektronische kinderboeken.

Een groot voordeel van het eBook is dat de drempel voor een impulsaankoop lager is. Als je enthousiast bent voor een boek kan je hem binnen een minuut aangekocht hebben én beginnen met lezen. Kom daar eens om met een traditionele boekhandel of zelfs een online boekhandel in fysieke boeken. Dat komt ook op een opvallende manier naar voren uit de hogere percentages van aankopen naar aanleiding van tips van familie & vrienden (of van websites/shops). Als je enthousiast wordt gemaakt, dan gaat minder conversie verloren door tijd- of impulsgebrek.

Related posts: