Het effect van een app ‘in the spotlight’ krijgen

Gevonden worden in de app stores is een van de belangrijkste uitdagingen voor de app marketeer. Eerder schreven we over hoe je ‘seo-wise’ kan optimaliseren in deze essentiële koop-omgevingen, en over het belang van het klimmen in de rankings van veelverkochte apps. Omdat een hoge ranking weer voor meer verkoop zorgt.

Een tweede manier om op te vallen is door ‘in the spotlights’ van de app store te komen. Dit zijn opvallende posities waar apps in worden uitgelicht. Bijvoorbeeld de vakken met ‘nieuw & opmerkelijk’, ‘what’s hot’ en ‘favoriet bij onze medewerkers’. Deze selectie wordt door de app stores zelf gemaakt. Het zijn geen posities waar je betaald in kan komen. En het werkt. Niet alleen vergroot het de zichtbaarheid bij ‘navigeerders’; mensen die aan het grasduinen zijn om te zien wat er voor leuks te koop/krijgen is. Het geeft fungeert ook nog eens als een keurmerk voor kwaliteit.

En dat betaalt zich terug in meer verkopen. Het bovenstaande diagram en de onderstaande tabellen tonen het effect op de toename in posities in de rankings (‘top 100’). De meeste apps maken een aanzienlijke stijging van 25 tot 50 posities in de rankings. Opvallend is dat het effect sterk wisselt tussen de iPad, iPhone en Android stores. In de tabel wordt overigens de stijging op korte termijn vermeld. Op lange termijn is de stijging gemiddeld + 63 posities voor android, +28 voor iPad en +15 voor iPhone. Ook hier blijkt het effect aanzienlijk groter voor Android/iPad dan voor iPhone. Waarschijnlijk omdat de iPhone apps vooral via de iPhone worden gekocht en daar deze ‘spotlights’ minder een minder prominente rol spelen.

Related posts: