Interessante app-marketing case

Veel kennis over hoe een app het best vermarkt kan worden is er niet in omloop. Dat maakt deze presentatie zeer interessant. Het betreft een case study van een Franse App (een openbaar vervoer app voor Parijs). Zeer de moeite waard om door te bladeren. Een paar belangrijke lessen die deze app-uitgevers trokken:

  • Er zijn geen adverteermogelijkheden in de app store. Zorg ervoor dat je goed wordt gerankt en gerevierde door app review sites en zorg ervoor dat je goed materiaal voor Apple hebt voor het geval dat ze je willen reviewen in de app store.
  • De piek in downloads ligt in het weekend.
  • Zij hebben hun inkomsten verdubbeld/verdrievoudigd door in-app advertenties te tonen (in de light versie)
  • Bij een prijs van € 1,59 voor de betaalde app downloade 80% eerst de gratis app, bij een prijs van € 0,79 deed maar 50% dat.
  • Bij een prijsdaling van 50% was de prijselasticiteit 3x. Zij gingen dus meer verdienen aan een lagere prijs.
  • In andere apps adverteren is 8x adverteren dan op het web adverteren, beide blijven extreem kostbaar en niet terug te verdienen met downloads.
  • Bij een app die onder de 20Mb grens blijft (die kan je ook downloaden als je geen wifi verbinding hebt) worden er 3,5 zo veel downloads gedaan.
  • De ranking in de app store is vooral gebaseerd op de verkopen in de afgelopen week. Dit is een gedurfde uitspraak, maar zij lijken het empirisch te kunnen bewijzen. En hebben er zelfs een formule voor ontwikkeld waaruit blijkt dat de meer recente dagen een groter gewicht hebben dan de eerdere dagen. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je veel downloads krijgt in een korte tijd. Dit zorgt er weer voor dat je hoog in de rankings komt, wat weer zorgt voor veel downloads. etc.

Related posts: