Eyeballing Facebook: hoe wordt een Facebook pagina bekeken?

Er is veel eye-tracking beschikbaar over hoe webpagina’s worden bekeken. De meeste webpagina’s worden via de bekende F bezocht. Maar hoe zit dat eigenlijk met een Facebook pagina. Eindelijk een onderzoek dat dit helder heeft proberen te krijgen. Daarbij is het extra interessant dat dit onderzoek heeft gekeken naar Pages in Facebook. Dat zijn pagina’s van merken/adverteerders.

85% van de bezoekers richtten hun aandacht als eerste op de plaatjes die op de Wall staan (op het hart van de pagina). Dat Facebook met name een visueel medium is wordt nog eens onderstreept door het feit dat de volgende stap de plaatjes bovenaan de Wall zijn.

Het volgende station van de bezoekers is de profile foto (3) maar hier is de kwaliteit van de foto bepalend voor in hoeverre deze wordt gezien. In sommige gevallen (slechte foto) wordt deze maar door 57% bekeken, terwijl bij de topfoto’s 90% hem ziet.

De kolom met aantal likes en inhoudelijke informatie komt als allerlaatste aan bod. Conclusie: Besteedt bij Facebook vooral heel veel aandacht aan de visuele communicatie!

Related posts: