Waarom shoppen mensen online?

Waarom shoppen mensen eigenlijk online? Het is toch veel gezelliger om even met elkaar de stad in te gaan, face-to-face met een kundige verkoper te praten en daarna een lekker broodje-met-capuccino te nuttigen? Wat bezielt mensen dan om achter de PC te zitten en daarna op de TNT-man te moeten wachten?

De belangrijkste redenen blijken tijd besparen en meer keuze. Velen met een drukke baan (en-of gezin) zullen het herkennen: ‘wanneer kan ik de stad in om een zwembroek voor de vakantie te kopen?’. Vaak is de eerste datum die mogelijk is pas een week (of meer) verder. En dan de stad in, parkeren, etc. etc.

Naast de veel grotere keuze die je op webshops treft. Het gaat in reguliere winkels goed zolang je basic producten wil die er niet in te veel varianten zijn (een iPod ofzo), maar zoek je iets bijzonders, dan zal je dat in de regel eerder in internetwinkels vinden dan in brick&mortar winkels. De wet van de long tail. Een ouderwetse feestwinkel zal (als je geluk hebt) een stuk of 20-30 verschillende carnavalskostuums op voorraad hebben. Een online feestwinkel als Feestkleding365 heeft er al snel een stuk of 1000.

En dan is er als tweede belangrijke factor de prijs. Lagere prijzen, maar vooral eenvoudig prijzen vergelijken en zeker weten dat je niet te veel hebt betaald.

Ook opvallend is de grafiek over het percentage van de mensen die wel eens iets online koopt in de verschillende leeftijdsgroepen. Opvallend dat de 55-65 één van de fanatiekste groepen is, en dat 18-30 wat tegenvalt? Typisch…

Related posts: